söndag 15 februari 2015

Bygga agilitymuskler

Idag åkte jag ut o tränade ett mini-agility-pass på klubben.
Här inne i Jönköping har ju snön för det mesta smält bort, bara några små smutsiga drivor ligger kvar här och var. Men jag glömde bort att brukshundsklubben ligger en bit upp på höjden, så där låg förstås snön kvar som ett fruset istäcke!
Men det var ju iallafall ett par plusgrader idag, och snötäcket var väldigt tunt, så jag hittade ett bra yta att ställa upp ett par hopphinder på, och ett 8-pinnars slalom.

Först en ordentligt skogspromenad som uppvärmning, och sedan hoppteknik!
Jag ställde upp fem hopphinder på rad, och fick till ett perfekt avstånd mellan dem där han tog en studs mellan varje hinder. Och han var så duktig idag! Han hoppade om och om igen!
Jag skulle vilja pressa honom till max så att han verkligen skulle bli trött i musklerna, men jag vågade inte riktigt det. Han är ju lite lat som sin matte, och om jag pressar honom så tröttnar han... Och vi har ju faktiskt haft ett långt uppehåll från agilityn nu, så han kan få lite mer chans att bygga upp musklerna igen... Men det var ju just därför jag ville pressa honom också, för att börja bygga muskler igen. Hursomhelst så var han väldigt duktig idag, och hoppade o hoppade!

Sedan i eftermiddag var han trött och sov tungt, det var skönt att se honom sova sådär, inte bara "tristess-sova". I fredags hade han så mycket spring i benen när vi tog kvällspromenaden, men jag var helt slut efter jobbveckan och orkade inte busa med honom... Det är då det känns trist också att han inte har någon hundkompis här som han kan springa av sig tillsammans med...

Jag brukar iallafall försöka ta längre promenader helgerna, så jag tycker ändå vi har hållit igång i vinter trots agilityuppehåll. Och om våren blir lika mild som vintern, så kan man ju snart ta joggingturer igen (vilket man kan på vintern med förstås men jag är lite för bekväm...).
Men oj vad jag längtar nu, till ljusa ljumma vårkvällar på agilitybanan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar