söndag 5 juli 2015

Att Bli med Border collie!

Puh!
I helgen har vi varit hundvakt åt en kollegas BC, lilla Bli! En gosig och okomplicerad hund!
Men ändå är det allt ganska ansträngande att vara hundvakt åt en hund man inte känner så väl (träffade Bli för första gången i torsdags). Det var flera år sedan jag var hundvakt någon längre tid också, det har verkligen bara varit Mikko o jag på sistone.
Det är alltid slående ändå, hur mycket man "växer ihop" med sin egen hund, får sina rutiner ihop osv. Mikko är ju en del av mig, han märks ju inte ens...
Det är olika rutiner angående vara eller icke vara i säng o soffa, kanske andra mattider, pass på att Mikko plötsligt har någon som kan stjäla hans mat, andra promenadrutiner osv osv.
Sen är väl jag lite för hispig också. Är hon uttråkad nu? Är hon kissnödig? Är hon för varm? För blöt? För trött? Osv :P

Fast som sagt är Bli väldigt okomplicerad. Lyssnar fint på vad man säger till henne. Fann sig snabbt i att vara hos oss. Hon hade svårt att komma till ro första kvällen, men fann sig ändå ganska snabbt och låg aldrig o väntade på husse o matte vid dörren eller så (som jag vet att Mikko kan göra).
Men hon är van att gå lös i skogen, så det var lite jobbigt för henne att vara kopplad o göra sina behov i en park :P Jag försökte ha henne lös när det gick, men hon är så snabb och jag har nog aldrig sett en hund göra så stora lovar (utom jakthundar) så det var faktiskt lite svårt! Särskilt nu när det varit så varmt o fint väder så det är folk överallt alla tider på dygnet...

Värmen gjorde att det inte kunde bli några långa skogspromenader eller så tyvärr. Men vi hittade en perfekt badsjö i lördags! Det var en stor badplats, men det fanns vikar även en bit bort där vi kunde vara med hundarna, så de kunde vara okopplade o bada :) Många fina skogsstigar fanns det där också så båda vovvarna kunde vara nöjda med sina promenader :) Så där var vi flera timmar i lördags, och även en stund idag!

Imorse vaknade Bli tidigt och tyckte det var färdigsovet. Så jag testade att ta ut henne på en joggingtur när det ännu var hyfsat svalt. Vi joggade väl 2-3 km och hon travade framför o drog litegrann (jag hade fått in henne i Mikkos lilla dragsele). Det var kul! Det är ju så det ska va!! Hon fick ta ett dopp i Vättern o sen promenerade vi hem.

Sedan var vi som sagt vid sjön idag också. Nu på eftermiddagen var bägge hundarna riktigt trötta, och sov tungt. Så jag har lyckats göra en bc trött, wohoo! ;) Men det varar ju aldrig särskilt länge, puh tror inte det är en ras för mig - hur mysig Bli än är!
Fast visst är det kul med en hund som tigger om att få mer uppgifter för att få busa mer! Och som gärna följer med på en joggingtur :) Gosig i soffan var hon också, Mikko vill ju aldrig gosa särskilt länge...
Hundarna kom bra överens tillsammans också. Det var faktiskt nästan som att de inte brydde sig särskilt mycket om varann... Ibland försökte de busa ihop men kom aldrig riktigt igång. Mikko är ju lite blyg i början :)

Det känns lite tomt nu... Jag vill ha en hund till! :(






Fluff på två pinnar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar