torsdag 31 januari 2013

Agilityträningen

En såndär liten kul grej som händer i hundlivet kan vara att man ena morgonen (igår) tappar den lilla lampan Mikko har i sitt halsband så han ska synas i mörkret... Han var inne bland buskarna och kom ut utan den. Jag skulle ju till jobbet o sådär och orkade inte leta efter den.
Idag på morgonen såg jag en liten grön prick som lyste längre fram på stigen, då var det någon som hittat den lilla lampan och hängt upp den i buske, den lyste fortfarande :) hihi.

Och varför har jag aldrig köpt en såndär godisboll åt Mikko tidigare?? Eller jag vet ju varför. För att han brukar inte tycka om torrgodisar, och man kan ju inte ha kladdig skinka o köttbullar i en boll, blir inte så fräscht... Men nu har jag upptäckt att han gillar sånna där stänger med torkat kött (helst 100%)! Och det kan man ju klippa i små bitar. Han tycker faktiskt bollen är riktigt rolig, han får leka med den en liten stund på lunchen på torsdagar! Mycket enkel sysselsättning. Övriga dagar är han ju hos dagmatte!

Apropå dagmatte så ringde de från hunddagiset i Ronneby och sa att Mikko fått plats på dagiset! Men jag bad att få stå över denna gången och fick vänligt nog bara hoppa ned ett hack på listan :) Var rädd att jag skulle helt mista min kö-plats om jag sa nej...
Men varför skulle jag byta från dagmatten, det funkar ju så otroligt bra! Ordentligt med promenader i lugn hemmiljö, med en kul lekkompis i lagom storlek.
Inga buffliga stora hundkompisar, ingen stressig miljö med massa hundar som åker hem o kommer dit, skäller o har sig...
Jag tror visserligen att de alldeles säkert har det väldigt lugnt och ordnat på dagiset, och ser till att hundarna leker med vovvar som passar dom osv, men riktigt så mycket uppmärksamhet och lugn som Mikko får hos dagmatte kan han nog inte få där :)

Men en viktigare sak är ju att jag inte avlagt rapport sedan agilityträningen i söndags! Första träningen på väldigt länge...!
För det första var det ju så jäkla kul att träna!! Det tyckte Mikko också, han tyckte det var så roligt att han bara inte kunde låta bli att göra allt rätt :D
Ni skulle sett honom i slalom! Varenda gång tog han det hur snyggt som helst, och snabbt! Alla tolv pinnarna med snygga ingångar!
Okej, jag får väl erkänna att det var nån gång han såg åt nåt helt annat håll (såklart) och sprang förbi hela hindret typ, men när han väl hade fokus och tog hindret så gjorde han det klockrent! Tänk om han gör sånnadär slalom på tävling i sommar, då får minnsann de andra se upp!!!

Apropå det är det värdelöst att jag inte har Umeåkompisarna här med stenkoll på alla tävlingar, jag har ingen koll alls nu... Borde nog kolla upp vilka tävlingar som är på gång i vår... För i år ska vi banne mig upp i tvåan!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar