lördag 18 oktober 2014

Västanåleden

Idag har jag o Mikko gått Västanåleden, 15 km!
Halva leden går på små asfaltsvägar och genom Gränna, och andra halvan genom skogen.
Jag började gå mot Gränna. Det duggregnade och vägarna gick parallellt med E4an och jag undrade nästan varför jag gett mig ut... Men jag insåg att det är roligare att komma ut lite och se något annat än lägenhetsväggarna, och då kändes det bättre.
Och snart var vi i söta lilla Gränna, och sedan gick vi igenom Röttle by, som är en gammal liten by med röda små hus, och lämningar som t.ex. kvarnruiner från medeltiden.
Sedan kom vi till skogen, och då gick vi längs Vättern genom bokskog, sedan blev det uppför och vi gick längs med bergskanten i den karga tallskogen. Jag är lite förälskad i Jönköpings län, som har norrländska myrar och tallskogar, likaväl som sörländska jordbrukslandskap och ädellöv!

Igenvuxen äppelodling


Röttle by

Vättern

 

Puh!



Jag är ingen powerwalkare, utan på en timme brukar jag gå ca 5 km och trodde därmed att vi skulle klara den turen på ca 3 timmar (+ fikatid förstås). Men det tog 4 ½ timme inklusive fika! Men jag åt bara Bullens korv jag hade i termosen. Kaffetermosen och en bit av gårdagens kladdkaka som jag släpade runt på tog jag aldrig, för sedan ville jag mest bara komma fram till bilen.
På slutet, när jag började bli lite mör, var terrängen ganska knepig faktiskt. Vissa sträckor var det rep att hålla sig i/dra sig uppåt i backarna. Jag är ganska trött i benen nu faktiskt!

Så nu är det soffan som gäller!
Nu måste vi vila upp oss, för imorgon är det ju agilitytävling! Distriktsmästerskap i Tranås. Fast denna gång lär ju vippbrädan vara med, så vi ska bara åka dit o få tävlingsvana. Mikko ska bli van vid att fokusera och jag ska bli van vid att vara lugn (och inte nervös)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar