måndag 2 juni 2014

Första träningen i Jönköping


Jag hade höga förväntningar på Jönköpings brukshundklubb innan jag åkte dit idag.
Eftersom Jönköping visat sig vara en mycket större stad än jag trott, mycket svårare att hitta bostad och mycket mer trafik, tänkte jag att att brukshundsklubben måste vara en stor klubb med många aktiva.
Och precis så verkar det vara!
Klubben ligger på ett riktigt fint område med stooora apellplaner med knallgrönt gräs! Och en fin agilityplan med fina hinder. Och framförallt - hindren stod framme!
Så man slipper att ensam släpa fram alla hinder från nåt hörn om man ska träna själv någon gång, och kanske man kan ha tur att det står kvar en kombination/bana från föregående träning ;)

Det var dock inte så mycket folk på den gemensamma träningen, som det brukar vara på dessa träningar! Det blir ju tyvärr lite svårt att lära känna nytt folk på klubben då, när jag inte gått någon kurs eller så.
Men de jag träffade idag var mycket trevliga :) Och jag fick ett handlingstips som jag ska ta med mig i framtiden.
Egentligen uppenbart, nämligen att jag ska vrida mig i den riktning vi ska. Men trots att jag vet det har jag satsat på att försöka få Mikkos uppmärksamhet genom att markera skarpt, men det gav såklart mycket bättre gensvar att jag vred mig åt rätt håll istället för att sätta fram handen rakt framför honom (som han bara ignorerar och springer rakt fram ändå). Jag tränade nämligen idag på att ta hindret bredvid A-hindret (efter tunnel). Det gick sådär, till slut förstod han ju att han skulle lyssna och som sagt gick det mycket bättre när jag vred mig åt det hållet (så det ska jag komma ihåg på fredag!!). Men han suger väldigt mycket på A... Idag belönade jag inte A-hindret alls mer än med rösten.
Vippbrädan tog han helt ok två gånger, och bommen sprang han över lätt! Så det borde gå bra på fredag, snarare blir väl risken att han drar på balansbommen istället då :P

Det fanns också fina skogspromenader kring klubben. Jag glömde såklart ta en bild på planerna men en bild i skogen tog jag iallafall :)


Det blir nog att åka ut till klubben då och då för att träna lite kort och promenera i de där trakterna som omväxling. Jag har ju flextid så jag skulle ju kunna åka ut någon morgon också, men problemet är ju att vi bara har en bil nuförtiden och den behöver nog oftast Kjell till jobbet, hmmm...
Det känns ganska bra iallfall att hinte ha någon ridning eller körsång som tar upp tid, nu ska Mikko få så mycket av min fritid som möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar