måndag 30 juni 2014

Vad gör jag för fel??

Helgens tävling. Ja vad ska man säga...
Första loppet gick faktiskt riktigt bra, det var hopploppet klass 2. Det var en riktigt kul bana och det gick bra, Mikko hade bra fart och tog slalomet fint. Längre fram väntade en svårighet efter ett enkelt hopphinder, och tyvärr hade jag fokus på svårigheten och Mikko sprang förbi det enkla hopphindret... Så kan det gå!

Sedan lång väntan som vanligt på klass ett, och medium var sist i klass ett och till råga på allt hade vi absolut sista startnumret på hela tävlingen! Men men, så sent var det faktiskt inte ändå.
Mikko springer förbi vippbrädan först men jag lyckas locka tillbaka honom och få över honom. Sedan genom tunneln och rakt mot ett A som jag självklart tror han ska ta, det var ju inte längesen han stack till det hindret på tävling! Men icke! Då springer han förbi, ut från plan! Som en nybörjare!
Vad gör jag för fel??
Funderade mycket på vad det berodde på.
Var han trött (o less)?
Letade han efter övriga familjen?
Hade jag tränat på att ignorera A-hindret så mycket att han trodde han inte fick springa över?
Tyckte han vippbrädan var så otäck?
Alltihop på en gång?

Jag tror jag fick svaret när vi åkte ut o tränade en liten stund idag. Första två gångerna gick han över gungbrädan, men sedan frös han på den och vägrade gå fram. Men jag lyckades locka över honom med lite godis. Så tränade vi lite framåtsändande med raksträcka och slalom, och när han hade lite energi igen tänkte jag prova igen med vippbrädan. Nu frös han fast ordentligt och vägrade gå framåt trots godis o lock o pock. Efter vad som kändes många, många minuter gick han till slut över.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till nu. Vi har plötsligt slungats tillbaka TRE ÅR BAKÅT I TIDEN! Han har aldrig tyckt om vippbrädan, men såhär rädd var han för flera år sedan. Faktiskt har vi tränat vippen en hel del här i jönköping och det har varit godisregn där så det har gått ganska bra faktiskt!
Tills nu då. Han måste ha blivit skrämd av vippbrädan på tävlingen.... Suck.
Han har ju klarat den förut, vi har ju faktiskt pinnar i agility, jag fattar inte varför det blir såhär...
Nu hade jag behövt träna men den lilla mini-vippbrädan Kjell byggt åt oss men tyvärr har jag ingenstans att ha den här i Jönköping... För så mini-liten är den inte ändå :)

Men kanske jag ska lugna mig lite ändå... Det kan faktiskt hända att om han får smälta dagens träning o komma ihåg att han inte dog, så kan det faktiskt gå mycket bättre redan nästa gång vi tränar.
Jag tror jag ska försöka åka ut någon morgon i slutet av veckan, innan det hinner bli så varmt. Trots att termometern bara visade 15 grader ikväll blev det varmt o klibbigt o Mikko flämtade... Jag tror han kan ha lite mer energi på morgonen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar