lördag 26 juli 2014

Tävling i värmen

Det var varmt redan när vi åkte från vandrarhemmet till Vimmerby brukshundklubb. Medium startade för dagen. Vi hade startnummer 8. Jag brukade gilla att ha tidiga startnummer, men nu var det så längesen jag hade det... Jag vet inte om det var därför jag tyckte tiden gick ovanligt fort och jag hann inte riktigt värma/tagga upp Mikko som jag hade velat.
Vi startade redan kring 8:30 men solen sken obarmhärtigt från en klarblå himmel, och Mikko var väldigt dämpad. Och han stenvägrade vippbrädan. Ville absolut inte gå på den.  Så vi skippade den men sedan fuskade han både vid hopphinder, däcket osv... Så vi sprang ut...

Jag funderade på om vi skulle åka hem direkt eftersom det knappast såg ut att bli svalare väder under dagen... Men tävlingen verkade flyta på bra, och medium var ju inte sist på dagen heller.

Inför andra loppet syntes några små molntussar men solen fortsatte steka på. Jag kände mig själv ganska slö på banvandringen och fick säga åt mig själv att rycka upp mig!
Vi hade jag startnummer 10 men det var flera strukna (åkt hem pga värmen antar jag) så jag hann ändå inte värma upp Mikko riktigt som jag ville. Jag försökte peppa upp honom och tagga upp honom så gott jag kunde men han kändes fortfarande lite dämpad. Jag tänkte att det fick gå som det går.

Först var det ett hopphinder rakt mot slalom, som jag trodde han skulle sega sig igenom. Men det flöt på bra! Sedan var det en tunnelfälla som han klarade bra, och så rakt mot vippbrädan! Som han först sprang förbi. Jag lyckades locka upp honom han tog ett steg fram. Och stannade där. Han hoppade av, jag lyfta upp honom men lät honom gå ner fel hål... Sen var det bara att springa ut.
Fasen med.
(Och när vi sprang av banan brakade åskan loss. Men vi hann iallafall få ner tältet o hoppa in i bilen innan regnet kom)

Nu när vi tävlat mycket och han börjar få den vanan, så har han blivit livrädd för vippbrädan.
Han är rädd för så mycket nuförtiden. Han morrar åt stora män i keps. Han får panik om det kommer en skateboard. Han fryser fast på vippbrädan.
Jag trodde en hund blev tryggare i själv ju äldre han blev, inte räddare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar