söndag 12 april 2015

Agillityträning på G

I torsdags var det äntligen dags för den första gruppträningen!
Som vanligt byggdes en hoppbana och en agilitybana, och vi körde varje bana 2 ggr var. Ganska tävlingslika förhållanden.
Jag tyckte hoppbanan kändes jätteknepig när jag banvandrade, men det var bara en klass två bana (den klassen vi tävlar i). Och Mikko klarade den ju faktiskt fint! Jag måste inse att vi klarar rättså knepig handling :)

Agilitybanan gick sämre. Ett hinder försökte jag göra jaakko på men det blev tvärstopp. Han har ju brukat klara det på träning, men det var en bra läxa att han fortfarande inte svarar särskilt bra på det... Sedan är det svårt att ta tunnel istället för balanshinder tycker Mikko! Hur tydligt matte än visar och ropar, och trots att Mikko har tunneln i sikte, ser han plötsligt att A-hinder i ögonvrån!
Det är bra med gruppträningarna, att det verkligen kommer fram vad vi behöver träna på!

I lördags paddlade vi kanot enligt Kjells förslag.
Det var riktigt mysigt att glida fram på en stilla å. Vatten som kluckar, fåglar som kvittar, solen som värmer. Vi såg två tranor på riktigt nära håll som kände sig trygga bakom ett buskage. Vi skrämde upp ett rådjur, och råkade glida förbi precis intill en ruvande kanadagås som låg o tryckte och blängde på oss.
Mikko som brukar avsky alla sorters fordon tyckte att kanot var rätt okej! Han verkade tycka att det var rätt schysst att se sig omkring och dofta i luften. Ingen dånande motor, inga gropar och stötar!
Och jag är så glad över att ha en så lugn hund som kan följa med överallt. Visst han tittade efter rådjuret som sprang iväg, men det var det enda. Inte ett knyst, inte en rörelse av att vilja kasta sig efter.

Så fikade vi saft och kex i strandkanten, mysigt!



Och imorse var vi på klubben igen och tränade agility.
Jag hade en förhoppning om att agilitybanan från torsdagsträningen skulle vara kvar, och det var den! Nästan oförändrad. Det var mest jag som förstörde den nu när jag började flytta runt lite för att dela upp slalomet i tre delar.
Så vi tränade på vippbräda såklart, kort slalom och på det vi tyckt varit svårt på banan (tunnel under balanshinder och "jaakkos-hinder"). Det gick hyfsat bra idag.
Kom på att jag ska tävla agility redan 1:a maj! Nu är vi ju nästan inne i halva april, så det är väl bara typ tre veckor kvar dit??
Tanken är ju att Mikko ska klara av vippen innan vi tävlar, det är nog dags att lägga på ett kol med vipp-träningen. Hade ju egentligen tänkt köra en vipp-intensiv-vecka innan torsdagsträningarna drog igång, men det glömdes bort.
Han fick gå självständigt över vippen första gången idag, utan att jag höll emot alls. Det gick ganska försiktigt efteråt (då höll jag emot) men han gick ju över iallafall. Så han kan nog ta vippbrädan på tävling utan att det förstör något. Risken är väl mest att han vägrar bommen, om den ligger efter vippbrädan i banan. Men jag kommer nog fortsätta länge med att hålla emot vippbrädan på tävling om vi inte är felfria tills dess (vilket var oerhört längesen det hände :P)

1 kommentar:

  1. Vilken härlig helg ni haft.
    Paddla är ju väldigt trevligt om det inte blåser upp till jobbiga vågor.
    Kristina

    SvaraRadera