måndag 7 mars 2016

Skidåkning

Det har faktiskt blivit en hel del skidåkning de senaste dagarna. Mikko får bygga upp konditionen ganska rejält, hur ska jag orka hålla igång honom sen? ;)
Fast nu kanske inte joggingturerna är alltför långt bort... Och framför allt inte agilityn!
Ute menar jag.
Igår hade vi sista ridhusträningen. På onsdag sista kurskvällen. På lördag tävling!
Sedan ska jag väl träna ett par inomhuspass till men sedan blir det någon månads vila från agilityn tror jag, tills det går bra att träna ute igen. Det blir nog bra, Mikko brukar få ökad motivation av att få en paus :)

Men jag tänkte ju berätta lite om skidåkningen...
Jag har ju insett att jag inte alls kan åka, så i torsdagskväll åkte vi ut till ett ganska platt spår med bara lite svaga backar att öva på, och åkte nästan en timme. I fredags tänkte jag ta bara en kort tur på sjön, men jag var nog ute nästan en timme! Jag tog det lugnt o försöka tänka mer på tekniken, men Mikko fick ju förstås pinna på rätt bra i det lite tyngre, mjuka underlaget.

Sedan åkte vi till Strömsund i helgen och åkte skidor med Ante både i lördags o söndags!
Det var dock ganska lös, nyfallen snö så det blev dåligt med glid. Och dessutom ganska tungt för Ante att springa på det mjuka underlaget. Så man fick staka som en tok! Tur att Kjell o jag kunde bytas av lite, trots att vi nog bara åkte ca 4 km ;)
Så jag fattar varför det är att föredra att skejta... Men annars tycker jag det funkar bra med vanliga längdskidor också. Sedan borde jag väl lära mig att åka ordentligt och kanske framförallt att bromsa. Igår fick rumpan vara bästa bromsen när Ante plötsligt kastade sig upp på snövallen, ut i diket... Men annars inga fall o han har inte blivit på-åkt heller haha :)
Han drar ganska bra, men kunde ha lite mer vilja... Svårt när man inte känner hunden helt o hållet o vet hur han bäst belönas osv... Och det är ju mest hemvägen som det går lite trögt...

En tur på Storsjön

Drag med Ante




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar