tisdag 1 mars 2016

Hundhelg

I lördags började dagen med att jag gick på skidrean o köpte mig ett par nya skidor! (ja alltså efter långpromenad o frukost förstås)
Jag hade tänkt köpa mig ett par skateskidor så att jag kan lära mig skejta. Men Kjell tyckte inte jag skulle göra det o inte de på affären heller. De tyckte jag skulle lära mig åka klassiska skidor först. Bah! Jag kan väl åka skidor??
Efter en del funderade kände jag dock att jag inte kommer också så mycket på pistade skate-spår, och jag har ju ingen hund tyvärr att åka med heller, så det blev ett par klassiska skidor med kombipjäxa till slut, så att jag åtminstone kan prova att ta några skate-skär o öva mig lite. Sedan får jag köpa ett par skateskidor när vi har en hund att åka med! Då kommer jag ha tre par skidor...!

Sedan blev det hem o fika o rasta hund osv, och sedan in på Hundinspiration och gå på en föreläsning på 3 timmar. Under dagen fanns tre föreläsningar att välja på. Jag tyckte alla verkade intressanta o hade svårt att välja. Tyvärr stod det inte så mycket om innehållet på föreläsningen heller, mer om själva föreläsaren.
Valen var:
Hållbara aktiva hundar - med Marie Söderström. Ett ämne jag inte kan så mycket om men borde lära mig mer om, särskilt nu när Mikko börjar bli äldre.

Att anpassa träning och inlärning efter hundens förutsättningar - med Barbro Börjesson. Det låter ju spännande!

Kommunikation mellan människa och hund - med Fredrik Steen. Det där med kommunikation är ju alltid ett intressant ämne!

Jag valde "Att anpassa träning och inlärning efter hundens förutsättningar", med Barbro Börjesson (från svt). Jag hade hoppats det skulle handla om hur man tränar hundar med olika sinnelag och preferenser. Jag trodde nog att det åtminstone skulle handla om... ja hur man kan anpassa träning på olika sätt... Hur man kan tänka kring träning/inlärning. Men jag blev lite besviken. Det var lätt att lyssna på Barbro och det var intressant, men inte så mycket nytt. Jag har ju sett hennes arbete en del på teve (främst innan jag skaffade Mikko), och har även en av hennes böcker i någon kartong. Så när det pratades om hundens mognad från 0 - 2 år kände jag igen det mesta. Sedan handlade det mycket om att man inte kan träna en stressad eller blockad hund...
Kjell var ju också med o han tyckte inte heller det var så mycket nytt. 
Det bästa var ju när det blev intressanta frågor och svar :)

Sedan blev det att hämta mat på McDonalds, susa hem o hämta Mikko o fara till Strömsund o se på mello.

På söndagsmorgonen var det dags för debut i rallylydnad!
Ja det var det ju förra helgen, men nu var det ju riktig debut på riktig tävling.
Före tävlingen tänkte ajg att jag var glad att jag har en hund som inte jämt har nosen i backen, även om han visserligen kan vara tittig o ofokuserad istället...
Först när han fick komma ut var han väldigt skällig och ofokuserad, men det var han ju sist också. Han lugnade sig lite under uppvärmningen.
Men när det blev vår tur att vandra bort till starten, kände jag nog egentligen att jag tappade honom... Så typiskt nog betedde han sig precis som jag varit rädd att han skulle bete sig på tävlingen förra helgen... Han bara skällde i tittade åt alla möjliga håll...
Tyvärr var det "långsamt tempo" väldigt tidigt i banan, det kan ha varit då jag verkligen tappade honom... Så det får vi öva mer på!
Jag vet inte va det var annars, om det va för att Kjell var med, eller för att vi var i ett ridhus. Och ridhus har ju hittills alltid betytt agility...
Här kan ni se:


Han viftar ju glatt på svansen genom hela banan iallafall!
Min älskade sötnos.

Sedan trodde jag det skulle bli prisutdelning och utdelning av protokoll direkt efter, men då skulle det vara fortsättningsklass emellan...
Och jag som är instängd på kontor hela dagarna, och bara kan skymta ett hörn av den blå himlen där ute, jag ville inte sitta instängd i ett dammigt ridhus på min lediga tid! Inte när solen sken! Jag ville ut, ut, UT!
Så vi åkte faktiskt därifrån o jag vet faktiskt inte hur mycket avdrag det blev...  Själva momenten gjorde han ju egentligen fint, förutom att han nosade på en kon och jag tjorvade till en snurr.

Hursomhelst, jag vill ju prova mina nya skidor!
Vi tog faktiskt med oss gråhunden Ante ut! Det var riktigt kul, det funkade bra med längdskidorna. Jag vågade bara åk när det lutade svagt uppåt, så att det inte gick så fort. Då travade han mest, lagom tempo för mig ;) O jag kunde staka med.
Kjell fick åka när det lutade svagt neråt.
Han var så duktig Ante, drog så fint! Han kan ju inget stanna-kommando men det gick o få kontakt med honom så att han stannade efter några steg iallafall :P


Efteråt försökte jag lära mig att skejta med det gick inte alls. Verkligen inte alls.
Jag fattar inte. Jag kan inte direkt åka skridskor heller, men jag kan ju iallafall dra några skär.
Jag kan ju förresten inte åka skidor alls, upptäckte jag i söndags. Balansen är urusel. Jag kan inte bromsa.
Så det var nog tur att jag köpte vanliga klassiska skidor...
Nu hade man ju velat prova våga åka mer o mer med hunden! Syn att han är så långt bort... Men vi kanske åker dit i helgen o kör en liten sväng iallafall...
Jag får väl försöka ta mig ut själv på mina skidor nån kväll i veckan, och öva på grunderna bara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar