onsdag 30 mars 2016

I väntans tider

Det finns en till sak, en mycket rolig grej, som hände i påskhelgen.

Det känns som att jag har hållt på flera år och leta efter valp, men så är det ju inte. Det var väl i november jag började titta efter kennlar och höra av mig till de som planerat för valpar under 2016. Så 4-5 månader.
Men det kändes som att jag var förföljd av otur. Någon fick bara två valpar och då blev det ingen åt mig. En annan fick bara tikvalpar. Sedan var det en tik som sorgligt nog bara fick en valp som var död vid födseln. En uppfödare hade parat två tikar men båda gick tomma. En annan uppfödares tik löpte inte som det var trott. Osv.
Såklart synd om alla uppfödare också (och tikar) som hoppats på mer, men lite synd om mig också...?
Det låter som att jag har haft kontakt med massor av kennlar och ja, det har faktiskt varit en hel del. Men alla har känts mycket seriösa med mål att föda fram friska och mentalt stabila hundar, med samma värderingar som jag. Det finns ju också många sheltie-uppfödare i Sverige att "välja bland".

Men till slut så blev så min tur!
I helgen bestämdes att en liten svartvit kille ska bli min! Hurra!
Det kändes lite läskigt att tinga en valp som bara är tre veckor och inte kan visa någon personlighet än... Men jag har förtroende för uppfödaren, hon föder upp friska hundar med bra mentalitet.
Och hur mycket man än försöker kolla på rätt stamtavla o rätt valpindivid, finns ju aldrig några garantier för vad man får eller vad som kommer hända i vårt liv... Så det är bara att släppa kontrollen o åka med ;)

Längtar så mycket nu!
Snart ska det väl bli dags att köpa kompostgaller o bäddar o hundleksaker o ett litet valphalsband...!

Ett namn måste ju killen också ha, Kjell o jag kommer inte överens så detta kan bli svårt...

Här får ni två bilder på det svartvita lilla underverket!



Tre veckor gammal.
Att han är svartvit är ju lite extra kul tycker jag!
Hans lilla vita strimma på nosen/pannan är nog lite tunnare än det ser ut, och enligt uppfödaren kommer den troligtvis växa bort när han blir äldre tyvärr.
Jag gillar att han har så mycket vitt på krage, bröst och frambenen! Som Mikko ungefär! Och resten av ryggen/sidorna svarta. Det är ju alltid kul att fundera på hur han kommer se ut som vuxen, jag tror han blir stilig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar