torsdag 18 augusti 2016

Ny vardag

I måndags var jag faktiskt ledig, men nu har vardagen börjat ticka på.
Vi trivs fint i huset, och går inte sysslolösa ännu. Kjell ville ju flytta i helgen, så han fixade bärhjälp och flyttade alla stora möbler, så nu är lägenheten nästan tom. Så i tisdags var första dagen jag körde direkt från huset till jobbet på morgonen.





Denna väg är delvis vår, och bommad, så här kan hundarna springa lösa :)
Jag hade tänkt att det skulle bli vår morgonpromenad men i tisdags var det ju bockpremiär (och det skulle jagas på grannskiftet) så jag har inte vågat gå där i veckan.

I måndags passade jag också på att för andra gången plocka bär av buskarna. Vi har hur mycket vinbär som helst, det syns inte ens att jag plockat...
Blåbär hittade jag litegrann i vår skog bakom husknuten.



Och Vilde tycker om bär! Både blåbär och hallon :)
Nu har det ju varit sol ett par dagar, så jag hade tänkt plocka av mer hallon ikväll, men jag hann inte före regnet...

När jag skulle plocka blåbär i måndags var det någon som sköt väldigt nära. Sköt in sin bössa eller nåt. Vilde tyckte det var obehagligt och sprang tillbaka till huset. När det var tyst efter två skott kallade jag tillbaka honom och han kom. Sedan sköt de två skott till. Vilde tog ett par skutt i blåbärsriset men jag kunde kalla på honom och han tog emot en godis. Sedan var det tyst och allt gick bra.
Igår på brukshundsklubben var det återigen någon som sköt. Denna gången betydligt längre bort men massor av skott. Vilde satt i tygburen och började skälla. När han fick komma ut for han runt och verkade orolig, men han kom när jag kallade, satt och tog gärna en godis. När vi gick genom skogen hördes skotten mindre och det var för mycket spännande lukter för att Vilde skulle orka bry sig mer.
Han verkar inte skotträdd, men han reagerar verkligen på skott! Det är något vi hade behövt träna på...

Och på väg hem från stan varje dag nu har jag stannat med hundarna en snabbis på brukshundsklubben. Tis-ons-tors och även fredag är det tänkt. Jag har kört mycket korta pass med Mikko. En enkel raksträcka, som börjar med vippbrädan, sedan nåt hopphinder, och så slalom, och en rolig tunnel. I tisdags körde jag ett kort 4-pinnars slalom. I onsdags blev det ett långt slalom och något extra hopphinder. Idag var det någon som var där o tränade så jag smet emellan på hennes bana och körde slalom och vippen. Imorgon får det nog bli korta slalom igen. Får se om det ger nåt resultat. Det brukar vara det mest effektiva på Mikko, att göra något väldigt intensivt, korta pass men ofta. Och sedan låta honom vila från det helt o hållet. Då brukar det liksom sjunka in. Förhoppningen är alltså att han ska ta vippen på tävling nästa helg, och kanske ta slalom ännu fortare :)
Efter imorgon blir det vila från träningen, förutom om någon kanske vill träna en bana en kväll nästa vecka :)

Vilde har också fått prova att springa mellan hinderstöd. Han är så duktig! Men han orkar nästan bara ett "pass". Igår fick han komma ut från tygburen två gånger (medan Mikko fick vila) men då verkade han redan trött i huvudet andra gången, trots att han bara fick springa mellan hinderstöden några gånger. Idag var han så otroligt stirrig och skällig när det var andra hundar på klubben, så då fick han faktiskt stå över helt o hållet. Oj oj riktigt skällig var han... Inte så lätt att få någon ordning på det heller, när det är Mikko som drar igång det hela med sitt skällande :(
Frågan är om man ska ta tag i det eller stå ut med faktumet att man aldrig kommer ha en lugn stund i närheten av agilityhinder :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar