söndag 30 oktober 2016

En lugn helg

Jag har försökt ägna denna helg åt hundarna. Tidigare har det varit mycket ärenden som ska göras; grejer till huset eller till bebisen . Men nu är det mesta fixat. Eller iallafall det jag kan göra själv (Kjell är ständigt på älgjakt).

I lördags tog vi en ordentlig morgonpromenad. Eller, i september var det vår vanliga morgonpromenad, numer känns det som en "rejäl långpromenad" för mig... Efter frukosten fick Vilde träna lite slalom, och jag pysslade lite i trädgården samtidigt som hundarna sprang runt o busade. Sedan vilade vi inne o jag somnade på soffan. På eftermiddagen/kvällen blev det ett par kortare rastpromenader och Kjell borstade dem lite när han kom från jakten, det var välbehövligt.

Idag åkte jag o vovvarna ut till Tysjöarnas naturreservat Jag kände att de kunde behöva lite ny miljö. Förutom rallylydnadstävlingen för två veckor sedan har vi bara promenerat här hemmakring. Det var ju t,ex. jättelängesen vi var på brukshundklubben ens.
Så jag tror det var bra för dem att få lite nya dofter o se lite annat.
Men fort går det inte för mig nu. 1 km tog en halvtimme att gå, o då är det ändå ganska lättgången stig :) Vi gick kanske 2,5 km totalt och var ute 1 ½ timme, inklusive fikapaus. Men det känns som att tiden är viktigare än sträckan nu, det var ju 1 ½ timme som de inte behövde ligga hemma på bädden... Vovvarna fann sig i tempot också, möjligen var det Vilde som stannade till ibland o kollade bakåt, o undrade om vi inte kunde gå lite fortare :P





När vi kom hem vilade vi och även hundarna verkade faktiskt ganska nöjda!
Nu på eftermiddagen/kvällen har vi tagit ett par kortare rastningspromenader igen. Det kanske blir att träna lite fotgående i köket snart, eller så får de helt enkelt sysselsätta sig med varsitt ben en stund...

Ja man kanske kan undra om det var det smartaste att skaffa en hund till just nu.
 Mikko kommer nog finna sig i lugna dagar, så länge han får vara med är han nog nöjd. För Vildes del kanske det inte var det bästa. Men för Mikko är det nog bara positivt att han fått en kompis. Annars om vi varit ute i trädgården hade han nog bara lagt sig o spanat, eller kanske strosat runt o nosat lite. Nu springer de flera varv runt huset och jagar varandra. Även på promenaderna när de får gå lösa busar de med varandra förstås. Så de håller varandra i kondition iallafall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar