lördag 15 oktober 2016

Vad händer här då?

Nu var det riktigt längesen jag skrev något.
Det beror väl delvis på att vi inte har haft fungerande internet i huset, men mest på att det inte händer så mycket här (med hundarna). Jag går mest runt o är gravid...
Som tur väl är så är jag hyfsat pigg  och mår bra, så vi tar våra promenader o sådär som vanligt. Nu är det dags för pannlampa på morgnarna, nästa vecka krävs det nog på kvällspromenaden också, iallafall om jag ska äta middag först...

Vilde har fått träna lite slalom. Han är så duktig! Nu har jag satt slalomallén så tätt det kan bli utan att han måste börja svänga, och det har funkat ganska bra! Jag tog bort bågarna, och då kunde han ha svårt att hitta rätt, så då fick jag sätta dit dem nån gång, sedan fixade han det!
Som sagt får jag påminna mig själv att han är liten, och jag tycker inte han ska behöva börja svänga i slalom förrän han har full kroppskontroll. Så fortsättningen nu blir att vi tränar på att han ska hitta ingången även i vinkel :) Men nu är det som sagt ganska mörkt om kvällarna så denna veckan har det knappt blivit nån slalomträning alls.
Mikko har fått några små minuters rallylydnadsträning... Vi är ju anmälda till tävling imorgon! Oj oj... Får se hur det ska gå.
Men jag har inga mål direkt, åker mest dit för att aktivera/miljöträna hundarna. Och Kjell är ju borta på älgjakt så jag kan också behöva aktiveras/miljötränas lite ;)

Här kommer några bilder från när jag tog ledig dag i torsdags:






Det var härligt att få en ledig dag mitt i veckan. Annars jobbar jag ju på... eftersom jag ändå mår så bra. Alla frågar hur länge jag ska jobba och jag känner mig nästan dum som i princip tänkt jobba till det beräknade datumet. Jag tar ledigt den veckan förstås, och tänkte flexa ut på halvtid två veckor innan dess. Jag har jobbat undan ganska bra på jobbet så det börjar kännas ganska lugnt faktiskt.
Som sagt mår jag bra också men jag har börjat släppa på att jag måste ta långa promenader med vovvarna... Det är nog bara bra om de får vänja sig vid lite lugnare tempo... Som det låter sitter man ju bara o ammar de två första månaderna med bebisen??
Jag är lite nojjig över hur det ska gå med hundarna då... Men som tur väl är har vi ju en stor fin trädgård nu som de kan springa runt iallafall. Och någon promenad i dagsljus ska vi väl kunna få till ändå.
Men det blir ju lite annorlunda nu när det är vinter o kallt, man kan nog inte direkt sätta sig på en stubbe o amma mitt under promenaden om det skulle behövas... :P

Apropå trädgården, fick vi idag oväntat besök...
Jag höll på att sätta upp fågelfröautomaten, när jag plötsligt hade två jämthundar bakom ryggen. Jag försökte schasa bort dem, men då fattade ju Vilde att jag morrade åt dem och började skälla vilt. O den ena jämten började mucka med Mikko så det blev nästan bråk... Jag fick kasta in hundarna kvickt i härbret. När jämthundarna pissat klart i min trädgård försvann de bort o jag släppte ut hundarna igen. Men så såg jag jägaren komma i bilen, och jämthundarna var tillbaka. Den ena ville busa med Vilde o höll på att skrämma ihjäl honom, o den andra muckade med Mikko igen. Oj oj. Ganska obehagligt tycker jag, man vet ju inte alls va det är för hundar, om de är snälla eller ilskna...
Efter lite om o men fick jägaren tag i sina hundar iallafall...
Förra helgen kom en finnspets o markerade i hela trädgården... Men då var vi åtminstone inne allihop... Jaja, det finns verkligen både fördelar o nackdelar med att bo på landet...!

Nu ett par bilder från morgonen också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar