fredag 3 mars 2017

Vildes första kurs!

Igårkväll var det dags för mig o Vilde att åka på kurs för första gången.
En agilitykurs, såklart! I granithallen, för Anna-Karin. Det är en unghundskurs som började före jul, och som de hade fortsättning på efter jul också. Nu var det liksom fortsättning på fortsättningen tror jag, o nu hade det öppnat en plats för mig o Vilde. Vi kunde ju inte vara med före jul av förklarliga skäl.

Jag var faktiskt ganska nervös innan. Dels har jag aldrig lämnat Albin på kvällstid, och han kan ju vara lite extra gnällig då... Och Kjell har ju inga bröst att trösta med :P
Sedan var jag också nervös för hur Vilde skulle bete sig bland massa hundar och människor. 5 andra hundar + sina förare var det, som tur väl är har de ju inte så stora grupper i Granithallen.
Men Vilde uppförde sig faktiskt hyfsat bra! Visst yrade han på litegrann, ville springa fram till de andra hundarna och hälsade hela tiden glatt på Anna-Karin. Men han kom alltid tillbaka, utan att jag behövde bli arg. Skönt!
Jag blir ju alltid lite förvånad att han som är så ung kan åtminstone en stund samla sitt fokus på uppgiften och mig. Han kan ju annars vara lite halvdålig på inkallning, och han var ju långt ifrån fokuserad när han fick följa med till ridhuset...

De andra var ju lite före oss med hinderträningen. Alla kunde ju ta hopphinder och sådär. Vilde klarade bara ett hinder i taget. Och tunnel förstås. det kan han! Det blir jag också förvånad över, han har ju typ bara fått följa med o prova tunnel ett par gånger i sommar, men det satte sig direkt! Det är tydligen roligt.
Vi gjorde också en allé av slalom, med bågar. Det tränade vi ju en hel del i höstas, men det var längesedan nu. Vi fick trixa lite de första gångerna, men sedan trillade polletten ner och han kom ihåg! Så det gick bra. Jag är faktiskt riktigt nöjd över min duktiga lilla kille! Och de andra tyckte han var så fin, och glad o öppen :)

Vi fick i läxa att träna lite på hopphinder. Tur att vi har trädgård och egna hinder nu!
Så nu när Albin tog sin lilla tupplur efter frukost, fick avdukningen vänta och jag sprang ut med Vilde och tränade lite hopp! :) Det gick mycket bättre idag, när vi var hemma i lugn och ro. Och så ser ju hindren lite annorlunda ut också. Så vi har redan börjat öva lite på framförbyten, att få in rörelsen iallfall. Och skicka på hinder kunde han också nu här hemma. Så det där tar han nog igen mot de andra ganska fort :) Jag hoppas vi kan få till ett par korta träningspass till i veckan, så kan vi nog briljera nästa torsdag :D

Puh, det är mycket vi ska träna nu!
Eller ja, selen/dragträning också. Och så den lilla vippbrädan också, det var ett tag sedan han fick träna på den nu.
Och stackars Mikko... Han belöning för att han är lugn o snäll, är att få ta det ännu mer lugnt... :( Men jag kom på att bosu-bollen (balansbollen som är som en halv pilatesboll) får främst bli hans träning iallafall. Det är nog bra träning för honom nu när han börjar bli äldre. Klumpedunsen Vilde kunde visserligen också behöva träna kroppskontroll och så, och han får såklart prova på litegrann men mest får Mikko köra och Vilde ligga plats bredvid. Bra träning det också :)
Det är bra att man kan träna agility väldigt kort, några hopp räcker ju. Det är lite värre med selen, där måste Vilde få vänja sig, och man vil inte behöva avbryta plötsligt om han inte just då är bekväm.

Och så vill man ju kanske hinna plocka undan lite hemma också, ta hand om lite tvätt o disk. Och så ska man träna sin egen kropp. Och äta! Tur att man kan göra en del av det medan Albin tränar i sitt babygym också ;)

Jo förresten, Kjell o Albin hade haft en mysig kväll och båda låg o sov när jag kom hem :D

Jag kan ju nämna också att Mikko o jag åkte själva till ridhusträningen i söndags. Det är nog bäst så. Då får Mikko all min uppmärksamhet o jag behöver inte bli irriterad o låta det gå ut över honom. Kanske får Vilde följa med igen nån av de sista gångerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar