fredag 4 augusti 2017

Sommaruppdatering

Jag har väl aldrig varit särskilt bra på att uppdatera, men nuförtiden är det väl sämre än någonsin. Har jag en sekund över så är det liksom inte bloggen som är prioriterad...

Det händer ju lite småsaker i vår vardag. Kjell har semester (den är snart slut). Vi har bland annat varit i Viö några dagar. Där hade jag tänkt att jag skulle få tid att ta tag i joggingen med Vilde, o kanske lite hjälp att få honom att börja dra med selen. Men istället blev jag sjuk, så det var mest mina snälla föräldrar som promenerade med hundarna...

När vi kom hem därifrån så var jag frisk igen, och vi hämtade Ante, gråhunden. Han behövde tränas upp lite inför jakten i höst. Så jag sprang lite med honom o sådär. Tyvärr upptäckte vi ganska snart en hälta. Jag tyckte att vi tagit det väldigt lugnt men kanske vi startat lite för hårt ändå... Eller så berodde det på något annat. Får hoppas att lite vila göra att han snabbt blir bra iallafall. Jag tror att vi kanske hämtar honom igen när jakten närmar sig. Kjells pappa har nämligen ont i handen o sådär o kan inte riktigt cykla med honom eller så.

Vildes agilityträning går framåt, men ganska sakta. Han kan alla hinder nu, men har svårt att stanna på kontaktfälten när han blir ivrig. Gungbrädan är inga problem.
Slalom kan han väl inte riktigt förresten, han har ännu inte tagit det helt utan bågar. Det har gått lite fram o tillbaka i veckan, jag har tagit bort nästan alla bågar men sedan fått sätta tillbaka några osv. Men han är alltid kul att träna med! Snabblärd. Och ja det är klart, Mikko tar slalom 3 gånger sedan tycker han det blir tjatigt o tråkigt. Med Vilde kan jag köra slalom på slalom på slalom i typ en kvart, klart att han lär sig fortare då!
Platta tunneln kan nog inte Vilde riktigt heller förresten. Jag skulle träna det en dag på klubben, och då regnade det. Det var väl dumt, skulle inte ha tränat den då. Ett par gånger tog Vilde den jättefint, men sedan tyckte han den blev för tung när den låg o ville inte gå igenom mer :P Vi får prova igen när det är fint väder. Men platta tunneln är ju inte med så ofta nuförtiden. Jag vet inte om det är pga att den blir så tung får small-hundarna när det regnar, eller att den blåser åt sidan om det blåser mycket. Den kanske r svår att ha med vid dåligt väder helt enkelt (o man vet ju aldrig riktigt hur vädret ska bli). Någon hade en teori om att det var skaderisk. Men är det verkligen mer skaderisk på den än balanshindren undrar jag?? Jag hoppas inte den försvinner, det är ju lite annan handling än en vanlig tunnel, och det är lite kul att det är ett hinder de ändå ska våga springa igenom. Det är ju inte så kul om det till slut bara är hopphinder kvar i agilityn, tycker jag...

Ikväll åker hela familjen till Ö-vik för helgens tävlingar.
Wish us luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar