söndag 9 januari 2011

Årets första agility

Igår var det dags för årets första agilityträning. Det var gemensam träning i brukshundklubbens nya fina inomhuslokal! massor med folk som vill träna sina hundar, kanske såhär efter jul, kanske nu när det finns en fin lokal så nära?

Jag var iaf ganska taggad, kändes bra att äntligen få köra slut på Mikko som fått vara mysig familjehund hela julen.
Det var stimmigt i lokalen, blir ganska bra resonans därinne av de skällande hundarna :P Och Mikko är ju inte direkt tyst... Jag blev helt slut i huvudet av allt liv, och tänkte att det borde nog Mikko också bli. Även om det blev en del "vila" då man var många där, så skulle han ju hålla koll på allt o skälla på allt hela tiden (även om jag försökte lägga honom ner hela tiden och distrahera honom).
Träningen bestod av olika kombinationer. Mikko gick jättefint trots alla distraktioner (heter det så?). Självklart lite tittig då och då, men det är ju fortfarande en rutinsak. Han har blivit så sjukt mycket bättre, är så härligt att se att han har mognat :D
Sedan är jag väldigt seg på att handla, som Jenny påpekade väntar jag ju på Mikko innan jag visar nästa hinder. Jag är medveten om att jag t.ex. vill kolla att han verkligen kommer ut ur tunneln innan jag springer framåt och visar nästa väg, vilket är helt onödigt. Men det sitter i, jag vill kolla att han inte vänder ur tunneln och sådär, och när jag väl tränar glömmer jag helt bort att jag ska springa på så Mikko direkt vet vart han ska o inte behöver vänta på att jag ska visa, för det är ju då han hinner börja skälla o titta på annat.
Det måste jag öva på! Tror jag ska göra en liten lätt bana fast där Mikko lätt kan ta fel hinder om jag inte är snabb o visar... Hm...

Hursomhelst var Mikko trött i typ en halvtimme igår, då låg han som en död, ungefär som jag väntat mig efter de där tre timmarna.
Men sedan var han ganska pigg igen... Jag däremot, var helt slut :P Jaja.

1 kommentar: