fredag 28 januari 2011

Fredags smått & gott

En vecka med tandborstningen, och hitills har det gått bra att hålla rutinen ;)
Mikko är ju inte matgladast hunden i stan, han får mat på kvällen och brukar sedan äta den under natten. Därför borstar jag hans tänder på morgonen.
Trodde först att det skulle bli svårt att hinna, vill ju inte direkt gå upp ännu tidigare ;P
Men det går så fort, han har ju inte så många tänder och de sitter inte så tätt. Dessutom sa veterinären att det inte är så noga på insidan (kanske lättare att hålla hygienen där när tungan ligger emot och salivet kommer åt bättre eller nåt??).
Så att svepa över hans tänder med den lilla tandborsen går fort :) Fast han tycker ju inte direkt om det... Men vi håller på att vänja oss och få rutin på det båda två. Sedan slickar han på tandborsten med tandkräm med leversmak efteråt :)

Har så mycket olika grejer jag tränar med Mikko just nu, lite spretigt egentligen känner jag... Så nu gör jag ett försök att struktuerar upp det här i bloggen:

Fram: Tränar vi på promenader, genom att jag säger "fram" och kastar en leksak. Försöker för o främst få honom att förstå att ha fokus/fart framåt när jag säger det. Kan vara nyttigt i agilityn, allmänt på promenader (och kanske om man skulle ta med honom på ridtur någon gång?). Började med detta i förrgår så har inte hunnit så långt än.

Dansa: Försöker bygga upp främst balansen, vilket Mikko typ saknar :P Tänker också att det bygger upp lite bakben/ryggmuskler. Går ganska lätt, bara att hålla upp en godis :) Försöker öka tiden han måste stå gradvis.

Kryp: Var lite svårt i början att få honom sträva mot godisen trots att man sa "nej" om han reste sig. Fick börja på väldigt korta avstånd, så att han först bara sträckte sig och sedan flytta typ en tass. Nu går det bra kan vara åtminstone nån meter ifrån med godisen, kanske t.o.m. två. Verkar som han fattat grejen. Går det bra idag ska jag lägga till kommando nästa gång :)

Gungan: Har följt Jennys tips och låtit Mikko hoppa upp på grejer i lekparker, som vickar o gungar. Har perfekta sånna grejer i lekparken bakom mataffären, superbra :) Han var lite skeptisk först, men nu hoppar han glatt upp för att få sin köttbulle, trots att jag puttar på så han nästan faller omkull ;P Har lämnat grejen att han ska sätta tassen på lilla vippbrädan här hemma, fick han inte att öka intensiteten i trycket, och då har vi nu hållt på i ett halvår! Så nu när han har grund från grejerna i lekparken, ska han gå över. Har bara provat en gång. Får typ lägga köttbulle som ett godisspår, lite längre ut för varje gång, annars vågar han inte. Och då har jag ändå lagt en dubbelvikt filt under, så stöten blir mjuk och låter ingenting. Dessutom är "falldjupet" typ 1 centimeter?? Mikko är livrädd ändå :P Men han kommer nog snart upptäcka att det inte är så farligt :)
Parallellt ska jag låta honom gå över gungan på klubben också, väldigt sakta o försiktigt.

Men det får väl vänta nån månad. Mikko hostar typ ingenting, men jag tror han fick en släng av kennelhostan, fast väldigt lindrigt. Då kan han ju smitta andra ändå.
Får se om jag drar ut till klubben på ön och tränar lite utomhus i helgen. Beror på temperaturen och hur många hinder jag orkar släpa fram :P
Idag är det iallafall plusgrader, detta konstiga väder! Fåglarna har vaknat till liv också, o solen sken. Kändes som vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar