tisdag 9 augusti 2011

Intensivkurs i kantarellsök!

Idag på morgonpromenaden hittade Mikko o jag några kantareller. Jag plockade dom inte då men tänkte vänta tills imorgon, oftast brukar de finnas kvar.

Sedan ikväll fick han gå ett personspår. Han gick det superfint! Underlaget var blött, men det var skogsmark som han brukar få spåra på, och det regnade inte under eller efter det att spårets lades. Ofta brukar han spåra liksom en meter vid sidan av spåret (så att han missar belöningen) men inte idag, kanske för att det verkligen fick ligga en timme idag. Dock genade han i "hörnet" där jag gjort en sväng, men han gick rätt på spåret och rakt mot belöningen för en gångs skull :) Snusdosa med godis var tydligen en hit som belöning också! En godisskål (som hinner bli full med myror) är inte populär och leksak brukar han bara springa efter en gång sen vill han fortsätta lukta i marken. Men en snusdosa var jättekul tydligen!

Sedan på vägen hem från spåret hittade jag en stor kantarell. Inte så mycket, men ändå. Jag tänkte gå en runda på de vanliga ställena imorgon o se om det poppat upp några fler nu efter regnet. Syrran o pappa gick ju förra veckan men nu har det nog kommit nya. Brukar inte finnas så jättemånga här på våra ställen i Viö, men lagom åt en person ska jag väl kunna hitta ;) Tänkte ge dom till farmor som jag tänkte hälsa på imorgon!

Och så hade jag sån tur att det kommit upp några nya i vägkanten här ganska nära huset. Som sagt i vägkanten, så det är ingen som vill plocka dom eftersom de antagligen är fulla av vägdamm, avgaser och hundkiss. Men jag plockade några av dom! Med tång. Och lade dom i en plastpåse. Så att de inte ska lukta så mycket av mig.
Så när vi kom in igen så la jag en liten skinkbit på golvet, tog en kantarell med tång och lade på den och lät Mikko hitta godisbiten. När han fått upp lite intresse för kantarellen så satte jag mig golvet och klickade när han nosade på kantarellen. Enda problemet är att han tror det är en target så han vill peta på den med tassen :P Men det gör inte så mycket än.
Efter att han fått vila en liten stund gick vi ut o körde samma träning på gräsmattan. Jag kastade en kantrell i gräset och satte mig ett steg ifrån. När han markerade den fick han klick o godis. Fast han behövde ett kommando, att jag visade vad han skulle göra, annars spelade han bara död :P
Efter en liten stund, då han gått direkt fram till kantarellen några gånger, så gick vi bort till de kantareller som fortfarande växte i vägkanten. En av kantarellerna nosade han på ganska bra, och fick klick o godis. Men eftersom jag inte plockade den, så gick han fram till samma hela tiden, som en target. Vi gick ett steg bort, där det växte två till. Då blev det jättesvårt. Mikko letade, men letade troligtvis efter nåt som luktade som jag, som han brukar göra. Han stod på kantarellerna, men nosen gick inte riktigt över dom så jag kunde inte riktigt klicka... Jag fick hjälpa honom o visa ganska mycket, så att jag kunde belöna o klicka när han nosen gick över en av kantarellerna. Då använde han den också som en target. Och så blir det ju förstås, när man inte plockar den.

Han har inte riktigt kopplat ihop än, att han med nosen ska söka efter kantareller, istället letar han med ögonen efter targeten som jag visar honom... Men man kan ju inte begära att han ska fatta efter en kvälls träning ;)

Det största problemet tror jag är om man missar små kantareller som ännu gömmer sig under löv eller som kanske till o med inte ens har kommit upp ur jorden än, som man själv inte ser. Och då belönar man ju inte när nosen går över där (alltså han känner ju säkert massa kantarelldoft överallt?). Då blir det ju väldigt inkonsekvent... Efter ett tag kan han ju säkert begripa att han ska leta efter uppvuxna kantareller, men så här i början när man ska lära in kan det kanske bli knepigt...

Vi ska iallafall ta en rejäl svamptur imorgon o se vad vi hittar, och då ska jag ha fickorna fulla med godis så att jag kan klicka när nosen går förbi kantarellen! Bra att jag vet åtminstone två olika ställen, och då ska jag ju plocka upp kantarellerna också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar