onsdag 10 augusti 2011

Kantarellsöket

Se vilken duktig kantarellhund jag har!

Han har varit superduktig idag :) Han sökta inga kantareller självmant såklart, men om jag sa "kantarell" o visade med handen åt vilket håll, så nosade han på dom :) Någon gång markerade han till o med med tassen. Fast oftast fick jag vara snabb o klicka när han nosade på kantarellen, annars nosade han vidare. Men han nosade på dom iallafall. Igår stod han ju bara o fånglodde på mig först :P

Jag försökte se om han skulle nosa självmant på dom när han gick förbi, men det gjorde han inte. Jag var liksom tvungen att trycka på "jobbknappen" på honom, då nosade han på dom. Någon gång kallade jag på honom, och då luktade han på kantarellerna på vägen :) Då fick han massor med beröm såklart. Jag berömde också när jag plockade kantarellerna som han "hittat". Jag tror det förstärker en del, att jag plockar dom och bär dom med mig. Jag inbillar mig att Mikko kan förstå att de är värdefulla då.


Idag lade jag också till en markering. Det är säker för tidigt egentligen och jag har ingen aning om hur man lägger till markeringar, men jag tänkte att det kunde vara lika bra att göra det med en gång.
Det bästa hade såklart varit skallmarkering. Men jag har välsignats med en hund som inte skäller i tid och otid (utom på agilitybanan) så jag vill verkligen inte lära honom att skälla (äöven om jag vet att vissa påstår att man samtidigt lär dom ordet "tyst").
Så sittmarkering har jag försökt lära in. Blir att hålla koll på Mikko i svampskogen :P
Nosa - klick - sittkommando - belöning - beröm o svampplock. Så har vi gjort.
Jag tycker han har varit väldigt duktig idag med tanke på att vi bara har tränat en dag :D

På bilden ser det inte ut att vara så mycket svamp men det blev tre toast till mig med MYCKET svamp på, och nästan 1 ½ liter (rensad) svamp åt farmor :)


Måste få berätta om vippbrädan också!
Han sprang över den tre gånger idag! Så otroligt duktig min pojke är :D Han får gå över den två dagar till kanske, sen blir det nog redan till att höja! :)
Nu hade vi snarare problem med kontaktfältet på "uppfarten", får se hur vi ska göra med det, jag vill ju absolut inte sakta ner honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar