söndag 4 september 2011

Östersund 110903-04

Helgens tävlingar var väldigt smidiga! Kjell o jag stannade bara över klass 1, och satt i bilen redan före 11 både lördag och söndag!!! Skönt :) Det gav oss igår tid att hälsa på Kjells nyfödda systerdotter, och idag att fixa bilen så det inte låter som att jag plågar 10 katter tillsammans med 15 stuckna grisar varje gång jag ska köra någonstans.

Men tävlingarna ja. Banorna var ovanligt lätta tyckte jag... Vet inte om Mikko o jag börjar få rutin, eller om de faktiskt var lätta? Man kan ju hoppas på det första, men det senare är nog troligare :P

Lördag
Hopp: Som sagt, enkel bana. Därmed inte sagt att det gick bra :P Mikko har börjat vägra platta tunneln. Jag tittade bakåt i tävlingsdagboken jag skriver (fick ju nytta av den!) och kunde där se att platta tunneln var med på de flesta banor i Karlskrona, o då gick det bra. Sedan kissade någon på den i Kristianstad, och sedan dess har Mikko vägrat den. Fast antagligen är det för att den var blöt i helgen. Vi missade ett hopphinder också, men då var vi ju redan diskade eftersom jag fått öppna säcken ltie så han skulle springa igenom.

Agility: Lite knepigare bana. Men Mikko vägrar platta tunneln nu också. Gungan dock, den flyger han över! Sjukt fint faktiskt, springer upp o stannar längst ut sådär snyggt! Tror dock det var ett misstag från hans sida, han hann nog inte inse vad han gjorde :P Men blev ju hursomhelst disk där pga säcken.

Söndag
Hopp: Tränade platta tunneln som en idiot på uppvärmningen, utan resultat. Många andra övade också på den, eftersom det regnade :P Lite skönt att se att man inte är den enda med det problemet iaf :P Banan var återigen ganska enkel, men eftersom platta tunneln är med är jag på riktigt dåligt humör o det känns som att man lika gärna kunde åka hem med en gång. Men jag sneglade på agilitybanan och såg att vi kunde ha chans där, så jag ryckte upp mig. Tänkte att vi skulle göra vårt bästa, borträknat den där dumma säcken. Mikko är lite smått tittig och okoncentrerad, men gör ett hyfsat lopp. Vid platta tunneln blir det tvärstopp. Jag lockar, lockar, lockar... Det blåser lite. Och så en starkare vindpust. I medvind med tunneln. "Skynket" blåser upp lite, lyfter några cm från marken och Mikko smiter igenom!!! Hurra hurra hurra! Tyvärr råkar han springa förbi ett hinder efteråt :P Vi får 5 fel och massor med tidsfel. Men en femte plats!!!

Agility: Varken gunga eller platt tunnel är med!!! Och banan ganska enkel. Jag var taggad! Hade gått runt planen två gånger för att Mikko inte skulle vara så tittig. Det hjälpte inte. Han missar slalomingången (jag tror faktiskt inte det är jag som trycker ut honom för mkt...) och slalomet går sjuuuuukt saaaaktaaa eftersom han mellan varje pinne måste stanna upp o se sig omkring. Sedan blir det full fart några hinder fram till bommen som han nästan kryper över (i tron att det är den läskiga gungbrädan?). Fem fel pga slalomingången, + massor med tidsfel. 13e plats.

Det är lite tråkigt att han är så tittig och ofokuserad. Trodde han skulle ha vuxit ifrån det vid det här laget, han är faktiskt inte så liten längre. Slalom kan vi få upp farten i åtminstone på träning, men bommen går han ofta sakta över (lite extra sakta om han tagit gungan precis före). Vet inte vad jag ska göra för att få upp farten där. Har provat att springa fram och ropa fram honom, och att springa vid hans sida för att ge honom stöd. Inget funkar riktigt. Tips tack! Jag vet inte om kontaktfältet sinkar honom lite också, att han vet att man ska stanna där framme...
I övrigt är det väl mer så att matte ska pinna på lite också!

2 kommentarer:

  1. Låter ju jättekul!! och lärorikt om inte annat :) har ju precis börjat agilitykursen nu o var på klubben en kortis i morse, och vem tog inte platta tunneln som ingenting!? iofs bara en gång, sen var jag tvungen att hålla upp den lite, men ändå! ett hinder jag inte trott att han skulle fixa under hela hösten!! dra med mig på träning nu felicia!

    SvaraRadera
  2. Aha! Ja nu kan jag inte idag. Har jobbat o ska sova o sen spåra ikväll.. Är kurs imorrnkväll o träning också blir nog för mycket för honom, men torsdag dag kan jag! Vad tror du?

    SvaraRadera