lördag 10 mars 2012

Liten agilityträning

Oj oj vilket väder vi har här i Umeå! Helt underbart! Töväder i början av mars, vem kunde tro att jag skulle få uppleve detta? Jag stormtrivs si solskenet :)

Idag har Mikko o jag tagit ett litet pass på klubben. Hela två hinder släpade jag fram :P Ett hopphinder och ett slalom. Effektiv träningstid var väl 17 minuter eller något sånt ;) Jag ville mest att vi skulle få träna på ett kort slalom, och så tog vi lite olika handling över hindret också. Övade på lite jakkos och sådär, för att matte ska lära sig rörelsemönstret och för att Mikko förhoppningsvis ska lära sig att se på mig vilket håll som gäller härnäst (och få snäva svängar).
Jag provade också att sätta ett hinder framför slalomet och låta honom gå lite före mig. Det gick jättefint! Han hittade rätt slalomingång även om jag inte var precis bredvid :) Fina pojken.

Det känns bra att äntligen tränat lite agility. Jag brukar aktivera med lite korta rallylydnadsövningar under promenaderna, och lite klickerträning inomhus också. Men han är så otroligt försiktig och liksom rädd för att göra fel när vi tränar sådant. När det är agility som gäller har han så kul, han är aktiv och det blir fel ibland men det gör liksom inget. Han är initiativrik och provar igen.
Det beror väl mycket på mig förstås. Jag tycker själv att agility är mycket roligare, jag blir rörligare, hoppigare och mer positiv (även om det går fel). På stillsamma klickerövningar har jag inte riktigt samma energi, och om Mikko då inte direkt får belöning efter sitt försök, blir han stel och vågar inte försöka igen. Vilket leder till att jag blir frustrerad (även om jag verkligen försöker dölja det) så det hela blir så lätt en ond cirkel. Men det händer ju bara när jag går för fort fram, jag måste lära mig att ta miniminiministeg... Så små steg att man knappt märker att man försvårar!
I agility som sagt är det mycket lättare att utmana honom, och det gör att det känns som han får tänka mycket mer än under andra övningar, då jag måste vara mycket mer stöttande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar