onsdag 25 september 2013

Mikko är frisk!

Igår var Mikko på återbesök hos veterinären, och nu är hans urin helt ren.
Han ska ju kastreras dock, på grund av prostatan.
Det är ju det bästa men känns lite jobbigt igår. Har jag riktig tur kanske det innebär att han inte bryr sig så mycket om allt runt omkring och inte är så tittig på agilityplan? Men tänk om han blir likgiltig för allt?
En sak som väl är ganska säker är att han kommer få en sämre päls (mer ullig och "valpig") men det är ju en världslig sak. Lite värre är det väl om han skulle gå upp massa i vikt...

Nå det är först om två veckor. På lördag har vi säsongens sista tävling att se fram emot!
Då tävlar vi klass 1 agility och klass 2 hopp.
Jag var o tränade idag, och en kollega följde med och tränade lite hinderträning.
Jag försökte träna lite bakombyten men det är svååårt... Men jag har insett, att i alla fall på de klass två-banor vi tävla på hittills, så hinner jag inte alltid göra blindbyte eller framförbyte. Mikko ligger helt enkelt före och då måste jag göra ett bakombyte... Han gillar det dock inte och ville inte hoppa över hindret om jag bromsar upp och är riktad åt ett annat håll... Fick inte riktigt till det idag. Ibland gick det men då blev det ju den där "snurren" istället...

En annan sak som hände på träningen var att Mikko sprang rakt in i hindret. Det har aldrig hänt förut. Rivit, visst, men aldrig kraschat rakt in i hindret och gjort kullerbytta och tumlat runt på marken... Blev rädd att han skadat sig för han lyfte tassen, men det hade han inte.
Och detta hände inte bara en gång, utan två! Han kraschade rakt in i däcket också! Vet inte vad han höll på med, om han tittade på nåt annat, hunden bredvid?
Jag blev orolig att han skulle bli rädd, det hade faktiskt varit typiskt Mikko att inte vilja hoppa över hindret sedan. Men han visade inga sådana tendenser förutom på däcket. Då sprang han faktiskt förbi däcket varannan gång, men det kan också bero på att bakombyten var strax efter däcket så han visste att jag skulle göra nåt konstigt där...

Kan bli spännande på lördag!

1 kommentar:

  1. Skönt att han är frisk! Lycka till på säsongens sista tävling! :D

    SvaraRadera