söndag 2 mars 2014

Inofficiell i Älmhult

Idag åkte vi till IKEA födelseort, Älmhult. Det var ju då dags för infofficiell tävling, öppen klass agility och hopp.

För det första var det ju en liten besvikelse att slalom inte var med på någon av banorna! Nu när vi tränat som tokar... Men det kanske är bra att vi får träna ostört lite till? Samtidigt hade han behövt gå fullt 12-pinnars slalom, men det får väl vänta till klubbträningen nästa vecka!

Banorna var kul, lite knepiga men inte alltför svåra. De var tajta, med snäva svängar. Stämningen i ridhuset var lite skällig som vanligt men ändå ganska lugn, inte så spänd. Medelmånga startande, flest i mediumklasserna med ca 26 starter.

Och Mikko var så duktig och följsam! Fokus på mig redan från början och gjorde fina starter!
Jag vet inte om det berodde på att det inte va så spänd stämning i ridhuset (visst fanns där några skälliga skällties shelties men inte så mkt spring hit o dit osv utan ganska lugnt). Eller om det berodde på att tajta banor passar oss, för då hinner vi inte tappa bort varandra mellan hindren? Eller kanske berodde det mest på att jag inte var så spänd och nervös?

De fel vi gjorde var mitt fel. Eller i agilityloppet sprang han förbi balansbommen. Först förstod jag inte alls varför han gör så på tävling ibland, men jag kom på anledningen sedan. Det är ju när gungbrädan är först, och sedan blir han nog lite rädd för balansbommen också... Han tog dock gungbrädan fint idag, och efter ett omtag sprang han fort och fint över bommen också :)

I hopploppet var det jag som handlade fel. Det var en kombination där vi kom ut ur tunnel, skulle ta ett hinder utifrån och ta ett hinder i 90-graders vinkel. Se min underbara paint-teckning nedan.
Jag tänkte handla som gröna linjen. Och det gick superfint över andra hindret men över tredje hann jag inte trycka in/runt honom trots att han var jämsides med mig, utan han sprang förbi och tog det från fel håll.
Vad jag kanske borde ha gjort, är nog som de flesta gjorde, att snurra runt det första hinderstödet (blå streckad linje) och sedan fortsätta framåt. Men då hade jag nästan behövt vara lite framför Mikko (eftersom jag befann mig sedan tidigare till vänster om tunneln) efter tunneln och det hade jag nog inte hunnit... Hmm...


Mikko var jätteduktig med full fokus, och det känns iallafall väldigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar