söndag 17 augusti 2014

Vippträning igen

15 träningspass på tre veckor, det är jag riktigt nöjd med!
Endast två dagar per vecka har vi tagit paus från vippen. Och det har ju blvit lite allmän agilityträning också. Ibland bara fokus på vippen o sedan promenad, men ibland har det ju stått kvar en väldigt roliga bana att träna på... :)

Första två veckorna hände inte så mycket. Han frös inte fast på vippen längre förstås, men han gick sakta över... Men denna veckan lossnade det plötsligt! Och han började springa över och jag kunde öka svårighetsgraden lite varje träningspass, och han sprang ändå över!
Filmen är från idag, han pringer ju över och viftar på svansen :)



Vi har börjat kombinera stödet under vippbrädan med att någon (Kjell) får sänka vippen sakta, sakta. Då blir han genast mer tveksam och går över brädan nästa gång, men tvekar inte mer än så. Så nu gäller det bara att fortsätta träningen i lagom takt!
Intensivträning är nog slut nu annars blir både jag o Mikko less. Men varje gång vi är på klubben måste vi träna vippen några gånger! Och jag har tänkt att träna minst två agilitypass varje vecka iallafall...

Det är inofficiell tävling med dubbla klasser om två veckor, inte alltför långt bort. Jag tänkte först prova att anmäla mig till agilityn men hoppa över vippen. Men när jag tänkte lite mer på saken känner jag att risken är för stor att Mikko drar mot vippbrädan nu när den är så rolig, och jag inte hinner med, och den dundrar i backen... I så fall skulle all vår träning förstöras på en sekund. Så jag har bestämt mig för att endast anmäla mig till hopploppen. Det är ju ändå två lopp, det får duga även om dagen kanske blir lite dryg.
Jag kommer nog inte tävla något mer i höst, jag får fokusera på att träna (vippen och för en gångs skull få honom att bli helt orädd istället för att ha för bråttom till tävling).
Det är ett klubbmästerskap i oktober som jag tänker vara med på förstås :) Och någon tävling där lite längre fram också, får se hur vi ligger till med vippen då.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att se att han springer upp på vippen med glädje!!
    Det är tydligt att det hjälper att träna mer. Så måste jag säga att även du låter glad och har bra fart, sådant smittar säkert av sig på mikko.
    Kristina

    SvaraRadera