söndag 31 augusti 2014

Inofficiell agility

Idag var det inofficiell agilitytävling i Skillingaryd, dubbla klasser.
Jag hade bara anmält Mikko till hoppklasserna (öppen klass).

Det var få anmälda, ca 10 st i varje storleksklass (till skillnad mot närmare 100 i vissa largeklasser på några av sommarens tävlingar...). Så stämning var lugn men god :) Och banorna var lagom kluriga och roliga!

Första loppet tyckte jag gick riktigt bra. Jag fick skrika till nån gång men då lyssnade han och tog rätt hinder :)
Men slalomingång var svår då slalomet stod vinklat ut från den riktning vi kom från, så jag var tvungen att trycka ut Mikko lite i en båge för att få in honom rätt. Och då stod domaren, koppelbäraren och tidtagaren där på rad (!) och glodde på honom, så han funderade på va de ville. Då kan det ju vara lite svårt att bryta honom, jag fick bli lite irriterad på rösten, då lyssnade han, tog slalom fint och gjorde allt rätt resten av banan :) Vi hade ju förlorat lite tid innan slalomet men jag var ändå riktigt nöjd. Vi klarade en svårighet i banan utan problem och jag var glad att vi faktiskt klarar av ganska "komplicerad" handling :)

Andra loppet gick också bra, men han skulle "ut runt" ett hinder, alltså kom han rakt mot publiken, och då hamnar han igen i ett sånt läge att han glömmer vad han håller på med och tittar runt omkring sig istället tills jag säger till på skarpen. Sedan sprang vi vidare och det gick bra tills jag strular till det lite med hindren, slarvar med att trycka ut Mikko så han genar förbi ett hinder och det blir disk.

Innan vi åkte hem ville jag se hur det gått för oss i första loppet. Tidsfel hade vi säkert men kanske kunde vi få en rosett eftersom en del ekipage diskades? Kanske en liten tredje plats?
Jag tittade på listan, inte första plats, inte andra plats, inte tredje plats, inte fjärde plats... Var fanns vårt namn? Nästan längst ner på listan fanns vi; "disk". Diskvalificerade??
Jag frågade Kjell o de andra men de var lika frågande som jag. En vägran och tidsfel pga slalomet hade jag förstått, men disk?
Det grumlade hela dagen lite faktiskt, jag som varit så nöjd att vi äntligen tagit oss igenom en hel bana utan disk!
Tyvärr var det inte filmat heller, så jag kunde inte se när vi diskat oss. Jag borde ha frågat någon, men visste inte vem som var tävlingsledare och kan man räkna med att domaren kommer ihåg ett sheltie-ekipage??
Jag blev för blyg, hungrig, trött o irriterad så vi åkte hem.
Det spelar ju ingen roll ändå, på en inofficiell tävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar