söndag 1 mars 2015

Äntligen agility!



I helgen var det dags för handlingskursen på fyra timmar! Vi höll till i Burseryd, ca 1 ½ timme från Jönköping.

Det var kul att få träna igen, och att få konstruktiv kritik från en "riktig" instruktör, det var ju flera år sedan sist! Visst försöker vi alltid hjälpa varann på de klubbar jag varit/är medlem i, men det är ändå lite skillnad att få direkt hjälp av en instruktör.

Mikko var inte sådär supertaggad, tänkte jag på efteråt... Kanske hann han inte tagga upp ordentligt, det var ju så länge sedan vi tränade sist :) Eller kanske blev han trött väldigt fort, stackarn. Jag har varit lite stel i benen idag, kan tänka mig hur han har känt sig!

Tyvärr tog vi aldrig igenom oss hela banan! Det var en ganska lång hoppbana, 26 hinder. Och så var det sådär typiskt att t.ex. slalom skulle tas tre gånger från två olika håll, så det blir runt, runt o jag glömmer bort banan :P Jag måste bli bättre på det där... Någon sa att det var en klass 2 bana, jag tyckte den kändes mycket svårare... Det kändes ovanligt iallafall, på träningar brukar vi kunna ta oss igenom klass tre banor ganska lätt, bara vi får ett par försök på oss :P

Nu delade vi förstås oftast upp banan i sektioner och fokuserade på olika handlingstekniker.
Alltid kul att se vad som funkar bäst på Mikko! Det kan vara svårt att träna sådant själv tycker jag, nästan lättare när någon "utifrån" kollar också.
Vi tränade lite jakkos, "catcher" eller va de kallades, blev inte klok på om det är ett modernt/sörländskt namn på jakkos, eller kallas "catch-ear" för att man byter sida...? Och så lite "S-väg" över hinder osv. Det vet jag också att jag tränat nån gång i Umeå men har haft svårt att få till det själv... Tydligen drar jag mig alldeles för mycket bakåt istället för att hela tiden vara i framåt-riktning! (alltså dit vi ska). "Tryck-o-dra" minns jag att vi tränade i Umeå också men det kan jag inte heller riktigt få till själv tycker jag... Det tränade vi dock inte på i helgen.

Och så fick jag massa tips med mig såklart, som jag måste bli bättre på.
Främst att våga springa! Detta tjatade Jenny på mig om för sisådär 4-5 år sedan :P Och i hur många blogginlägg har jag inte nämnt detta?? Ändå har jag fortfarande svårt att våga lämna honom, dels för att han ibland smiter förbi hinder...

Och då kommer vi till nästa tips: Sänk handen och visa tydligt mot hindret (inte flaxa för högt upp). Nu tog han ett hinder som var lite på sidan om vår linje, och jag blev så förvånad att han tog det! Sedan smet han tyvärr förbi flera gånger trots att jag verkligen försökte visa supertydligt, Man det var på slutet och jag tror att han var trött och tog genvägar helt enkelt :)

Hm fasen känns som att det var något mer handlingstips... Jag har redan glömt!
Fick tips om att dela upp slalom på flera 4-pinnars-sektioner och sprida ut i en enkel hoppbana för att få upp hans förtroende i slalomet då han alltid tar slutet fortare. Detta tips har jag nog också fått flera gånger förut, men jag lockas alltid att träna svåra slalomingångar eftersom jag vill få till säkra ingångar på honom också... Men det kanske är bättre att träna enkelt...

Så nästa gång kommer jag bygga upp en liten bana med flera korta slalom, och hopphinder ut på kanten!

Är så sugen på att komma igång med träningen nu! Det börjar ju faktiskt bli ganska ljusa kvällar... Hoppas att det härliga vädret kommer snart med! Om fem veckor börjar iallafall träningsgruppen igen, och jag ska vara med under våren också! Kul!

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul! Tänkte bara kolla, har du HD/ED röntgat Mikko?

    SvaraRadera
  2. Härligt!
    Det låter som träningen med instruktören var väldigt givande.
    Kristina

    SvaraRadera