fredag 1 maj 2015

Årets första tävling

Då blev det dags för tävling idag!
Smålandsstenar var platsen.
Jag har egentlign inte känt mig så taggad på tävling tidigare, när jag anmält mig. Jag är ju i grunden en ganska lat människa och tycker det är skönt att ha långa, fria och lugna helger...
Men när jag kom till tävlingsplatsen idag kände jag mig riktigt taggad och sugen! Det är ju så kul att tävla!

På årets första tävling gäller det ju bara att ha kul och komma igång med säsongen, ingen press :)
Jag var ju mest nyfiken på hurdan Mikko skulle vara idag, nu när vi ändå tränat en hel del det sista året (jämfört med t.ex. året innan).

Tyvärr är vi ju fortfarande långsammast i stan.
Hopploppet (klass 2) var ett helt ok lopp utan hinderfel, men över 9 sekunders tidsfel! Haha!
Och till sist blev det dags för agilityloppet. Det är ju klass 1 och banan var enkel. Bara att köra på ordentligt, tänkte jag. Allt eller inget, nu är det fart som gäller!
Jag vet ju att han tar kontaktfält osv, och här var ingen fälla på det där retfulla A-hindret. Det var bara vippbrädan då, som kan ställa till det...
Förutom att Mikko som vanligt ska njuta av utsikten en stund på A-hindret (varför?!? Har aldrig sett en annan hund göra så...?) och nästan smet ur slalomet, så tycker jag att Mikko gjorde ett kanonlopp! Han tog vippbrädan så fint, jag är så nöjd! Visst finns det de som tar vippen mycket fortare och mycket snyggare, men jag tycker det är bra att han tar den lugnt o sansat så att han inte blir rädd igen.
Det ska bli mycket spännande att se vad han tycker om vippen på klubben nästa gång (rädslan brukar ju liksom komma  efterhand).

Det räckte till en tredje plats, men ingen rosett och ingen pinne. Tidsfel 3 sekunder, 15 sekunder (!) upp till ekipaget p andra plats, vi har lite att jobba på!!!



Jag lägger väl upp hopploppet också om någon vill se :)
Jag vet att jag själv kan springa mycket fortare (och få med mig Mikko) men jag var hela tiden lite förvirrad över hur banan gick :P Höll på att visa fel väg över hindret två gånger!! Tur att Mikko tydligen kunde banan bättre än mig ;)



Jag är iallafall supernöjd med Mikko, snart trillar nog den där sista agilitypinnen in också!
Idag var han också hyfsat sansad utanför planen, låg bak i tältet, skällde till ibland men låg och vilade ibland. Känns bra.
Jag tror vi kommer få en rolig säsong i sommar :D

2 kommentarer:

  1. Det ser ju jättebra ut!
    Jag har inte förut sett att han hukar ner sig sådär på vippen som han gör här.
    Jag tycker det ser koncentrerat o lugnt ut.
    Jätteroligt att ni fick en bra start på säsongen.
    Lycka till i fortsättningen!
    Kristina

    SvaraRadera
  2. Ser jättefint ut! Ni komemr nog få en bra sommar :) Du är inte sugen att komma upp till Kiruna och tävla? Vore sjukt kul, finns säkert möjlighet för någon fjälltur veckan efter tävlingen också :)
    Annars ska jag till Östersund, Borlänge och Ystad, du ska inte till någon av dom? :)

    SvaraRadera