fredag 18 december 2015

Kursavslutning

I veckan var det avslutning på den braiga agilitykurs jag o Mikko gått.
Jag har verkligen lärt mig saker om handling, som jag trodde jag visste... eller inte visste att jag borde veta...
På helgkurser o sånt jag har gått tidigare har man fått lära sig krångliga byten som man glömt lika fort. Men nu har jag tränat på basen i handlingen.
Främst tajming i själva bytena. Att jag generellt sett faktiskt är alldeles för sen i bytena. Jag vill ju gärna se att Mikko verkligen är över hindret först, men då är det för sent... Sedan också vilken handling som Mikko svarar bäst på. Det har jag förstås fått höra även på andra kurser, men eftersom vi har haft mer tid här så har det blivit lite grundligare.
Och så har jag fått höra att det fortfarande fattas lite grundträning på Mikko. Ut/runt hinder till exempel.

Sedan blir det tillbaka till kursen till våren, HURRA!
Jag var så ledsen att jag var sen med att upptäcka att de nya kurserna låg ute, och sedan kom jag inte ihåg att anmäla mig förrän dagen efter heller. Men jag hade sån tur att de tar in en extra deltagare och förlänger kurstillfällena med en halvtimme! Så till våren blir vi 6 istället för 4 (vi har varit en kort under hösten) så det blir lite annorlunda. Men det ska bli så kul att få fördjupa mig ännu mer inför säsongens tävlingar, och att ha allt i färskt minne då också, annars hade jag nog glömt allt under vintern/våren..

Och jag insåg också att jag tänkt på hur jag ska få fart på en eventuellt ny valp, men att jag liksom övergett Mikko... Trots att det bara var några veckor sedan jag skrev ett inlägg om hur han fortfarande utvecklas och att man aldrig blir färdig med träning!
Så julens målsättning i det plusgradiga Blekinge är att släpa fram några hinder i trädgården, och träna på att busa och få upp fart! Och träna hindersug och "ut" runt hinderstöd! Om jag inte hittar Mikkos turbo-knapp vore det ju åtminstone kul att lyckas hitta fart-reglaget. Och så mycket lättare att få fram fart på "nästa" hund om jag lyckas klura ut det på Mikko!

Apropå valpar har jag suttit o surfat i veckan o kollat upp stamtavlor och veterinärdata på SKKs Hunddata... Oj oj inte lätt detta...! Och sedan har en uppfödare en leveransklar hanvalp typ NU (om ett par dagar) ojoj men jag kan inte vara ledig från jobbet så länge nu utan förvarning, det blir till att ha is i magen...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar