lördag 9 januari 2016

Skabblördag

Jag börjar med boktips för dessa kalla dagar, när man ju helst kryper upp under en filt med en bok!



Hundens språk och tankar, av Per Jensen.
Detta tycker jag är en superintressant bok om hur hunden evolverat ihop med människan och om vårt samarbete. Och om hur hunden upplever världen, förstås. Per Jensen är professor på Linköpings universitet, och man ska förstås alltid vara källkritisk och minnas att han såklart tar upp den forskning som stödjer hans teser. Men jag tycker boken är öppen med att det finns andra teorier och mig har den ändå gett ett antal aha-upplevelser faktiskt!
Jag har också läst den där etologiboken med en hund som springer på en strand (orkar inte resa mig o kolla titel och författare nu haha) men jag gillar denna bättre.

Hur smart är din hund, av Per Jensen.
Önskade mig denna bok i julklapp efter en recension i Brukshunden. Visste inte ens att det var samma författare som till min andra bok, förrän jag fick boken faktiskt :)
Det är små förenklade vetenskapliga tester man kan göra för att kolla hur ens hund funkar, hur självständig den är, hur den tänker osv. Jag har hittills bara gjort två tester. De är enkla men kan ändå kräva en del förberedelser, eller tid, då testen ofta ska upprepas många gånger. Jag tänkte att testen ska få egna små inlägg här :) Kan vara kul att jämföra om jag provar att göra samma test igen senare, eller om jag får en till hund. Det skulle också vara superkul om andra som har boken skrev om hur det gått för dem!

Idag är jag o Mikko själva hemma sedan igår eftermiddag till imorgon.
Jag kände mig lite handlingsförlamad imorse, då det är så kallt ute och jag inte har någon bil heller... Vad ska man hitta på?
Men vi tog en rejäl promenad som vanligt före frukost förstås. Och trots att det var -19 ute var det inte alls lika kallt som igårkväll, för det var helt vindstilla! Har aldrig varit med om nåt liknande, åtminstone inte sen jag flyttade till Östersund! Inte ens över frösöbron där det alltid blåser så man tror näsan och kinderna ska frysa bort, inte ens där var det minsta vindpust!
Så då kändes ju vädret ganska milt ändå.
Efter frukost dammsög jag lite och började tvätta.

Jag tittade också på Mikkos mage och såg att skabben spridit sig. Suck. SKabb över hela magen nu.
Då är det väldigt troligt att det är just skabb. Men det känns drygt att det blir värre, när han varit hos doktorn och fått medicin! Han kliar sig mer och mer också. Men jag googlade runt lite och läste på forum, och såg att det är vanligt att det inte blir bättre förrän efter andra dosen. Men det är ju mer än en vecka till han ska få andra dosen, blä...
Tog iallfall tag i att tvätta överdragen till hans bäddar. Har tyvärr ingen balkong att kasta ut grejerna på (skabben dör ju i minusgrader), men hängde ut mattorna till hälften ut genom fönstret. Efter en timme vände jag på dem och hängde ut den andra halvan. Men jag vet inte om de dör så fort? Eller om de helt enkelt kryper över till den halvan som är inne?
Så kom jag på att jag kunde hänga dem i torkrummet i tvättstugan, så där hänger de nu. Skabben dör ju även om det är varmt och torrt (inomhus utanför hund lever de ett par dygn).
Det är väl slöseri med tid eftersom han ändå har pälsen full av djuren, men det känns ändå bra att ha dödat några av dem. Sedan går det ju att tvätta en gång till, när han fått andra dosen.

Vi gick också en timme till idag mitt på dagen, fortfarande vindstilla och härligt! Så jag tog några bilder.
Och så har vi tränat lite på bosu-bollen och gjort ett test från boken. Nu är klockan 16, ska väl rasta Mikko nån mer gång men sedan lägger jag mig nog helt enkelt på soffan och bara latar mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar