söndag 3 januari 2016

Nyårshelgen och sådär

Jaha, nu ville jag berätta om vår nyårshelg, men jag tar väl det senaste först...
Och det är att Mikko troligen har skabb! Igårkväll märkte vi att Mikko hade en fläck där Mikko spekade med baktassen bara man råkade snudda den där fläcken på magen. Det var lite sårskorpa där, men inte så mycket mer irriterat i övrigt så det kan ju bero på vad som helst. Vi funderade på skabb, eftersom vi sett en skabbräv här mitt i stan flera gånger. Men vi sa att vi får hålla det under uppsikt, det kan ju vara vad som helst som sagt.
Men imorse upptäckte jag att han låg o slickade sig på bakbenet, så jag tittade och såg att det var lite irriterat och en liten sårskorpa där. Så nu blir det till att ringa veterinären imorgon!
Så jäkla typiskt också, att vi upptäcker det dagen efter Mikko busat med andra hundar...
Jaja.

Nyårshelgen då?
Ja det är väl inte så mycket att berätta om egentligen. Jag jobbade i onsdags, och direkt efter jobbet flydde vi från raketerna upp till Strömsund.
Jag kände mig ganska pigg när jag vaknade på nyårsafton och bestämde mig för att ta en längre promenad i skogen. Men när jag gått ca 15-20 minuter kände jag att jag nog inte skulle orka hela rundan och bestämde mig för att vända. Trots det var jag helt slut när jag kom fram och var tvungen att vila efter frukost. Vi gjorde inte så mycket mer den dagen, hälsade på Kjells föräldrar uppe i stugan och Kjells syster kom förbi huset också.
På kvällen hade vi handlat god men lättlagad mat då jag inte hade energi att göra nåt särskilt, trots att jag tycker det är kul att lägga lite tid på maten annars... Vi blev bortbjudna på middag men det blev inställt pga sjukdom, och vi funderade på att åka hem till Kjells syster för de hade också ett lugnt firande, men vi bestämde oss för att stanna hemma med våra förkylningar. Men nästa år tror jag minsann vi får hitta på nåt... Vi har ju firat själva flera år nu, mest pga hunden, och det är ju helt ok enstaka år men nu börjar det faktiskt kännas lite tråkigt. Man kan ju planera ett lugnt firande ihop med andra och hund :)

Det sköts lite raketer även utanför Strömsund under kvällen. Kjell öppnade dörren och skulle gå ut o hämta nåt, Mikko stod vid dörren och precis då smällde det högt, nära. Då blev Mikko ganska orolig och kom till mig i köket och ville komma upp i famnen, men jag bara ignorerade honom. Sedan kunde han äta och sova trots avlägsna smällar. Men när tolvslaget närmade sig och smällarna blev fler och närmare, så blev han ganska orolig och ville ligga med oss i soffan men kunde ändå inte ligga still.
Vi spelade Bingolotto för att hålla oss vakna (det var minsann inte igår!) men vid 23 bestämde vid oss faktiskt för att gå o lägga oss... När allt var undandukat och tänderna borstade o sådär var klockan ändå tio i tolv men vi gick o la oss ändå, o spelade hög musik med en nervös Mikko i sängen till klockan halv ett.

Sedan sov vi till tio dagen efter! Oj oj. Jag vaknade med världens huvudvärk, vet inte om det berodde på vinet till middagen, att jag sovit för länge eller förkylningen... Ryckte upp mig iallafall och Kjell o jag tog en kaffeturné hos hans vänner och vi åt middag hos hans föräldrar i stugan osv. Hoppas vi inte smittat ner alla med vår förkylning (eller skabben). Men man vill ju passa på att träffa folk när de är hemma o inte har så mycket annat för sig. Även om folk är lediga på sommaren är det oftast mer saker på gång då, de är bortresta på semester osv...

Igår tog vi ett sista kaffebesök och kom tillbaka till stan på eftermiddagen. På kvällen gick vi ut o käka middag på stan med min vän här, det var trevligt!

Idag har jag känt mig pigg och orkade äntligen gå en normal morgonpromenad med stackars Mikko som bara fått korta promenader eller rastats i trädgården den sista veckan.
Sedan åkte Kjell o jag o tittade lite på reorna i ca 2 timmar och efter det vart jag helt slut igen så Kjell fick rasta Mikko... Jag är inte helt hundra än med andra ord, men jag hoppas det går bra på jobbet imorgon.

Det känns lite blä just nu. Jag hade ju sett fram emot att vara ut i snön och sådär, men nu har jag bara legat på soffan o ätit choklad. Vädret har visserligen inte varit så kul ändå, det var snö i Strömsund men med hård och isig skare. Mulet och mörkt.
Och nu är det kallt i Östersund men inte en snöflinga på marken. Men det kanske kommer nu då? Kanske kan äntligen isen lägga sig så man slipper dessa isande fuktiga vindar?

Jaja jag får väl rycka upp mig snart!
Förhoppningsvis slutar jag snora och hosta och kan börja träna igen inom kort. Och så får vi hoppas Mikko får nåt bra medel mot hudirritationen! Så att han inte måste bli borta från träningen när den väl drar igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar