torsdag 7 januari 2016

Vinter och Bosu-boll.

Jo, Mikko har skabb. Troligen.
Kjell var med honom till veterinären i tisdags. Men hon tog inget skrapprov eller blodprov som jag trodde hon skulle göra... Utan sa bara att det "nog" var skabb... Och skrev ut medicin... Så vi får väl se om han blir bättre nu då. Tycker nästan han kliat sig mer idag, för nu har han stannat till på promenaden o kliat sig.
Annars upptäckte vi det nog tidigt, för det var bara två små fläckar vi såg, och han har ju knappt kliat så mycket. Men om vi rörde de där fläckarna kliade han sig som en tok.

Så nu blir det till att hålla sig borta från agility några veckor. Typiskt. Den som äntligen drar igång på söndag och sedan onsdag. Jaja.
Tur att det är kallt ute iallafall, så han smittar ju ingen på promenadvägarna nu.

Ja kallt är det. Nästan -20 igår.
Jag hade ju tänkt att nu när jag var bättre från förkylningen och vädret verkade bli bra, skulle vi ta långpromenad upp på frösötoppen (innan det bli för mycket snö att pulsa i också). Men det skulle ju vara så kallt, så jag blev tveksam...
Men vi klädde på oss ordentligt, så då gick det bra! Jag hade nästan glömt bort hur mycket kläder man måste ha på sig...
Vi tog till o med förmiddagskaffet o sörplade i oss det i solen på toppen, och knaprade i oss en kaka.
Jag vet inte varför jag gärna vill ha med mat/fika ut på långpromenad, troligen för att ge promenaden mer av mål och mening.
Det var riktigt härligt iallafall! Och Mikko var inte heller brydd om kylan. Han fick ta på sig täcket när vi stod stilla en stund, men sedan ville han bli av med det igen. Och han hoppade inte ens på tre tassar trots att vi var ute två timmar.


Jag hann bara fota den näst finaste utsikten, sedan la min Iphone av. Den klarar inte -20 tydligen.
Kjell tog bild på mig o Mikko med rimfrost i pälsen ;) De vita fjällen i horisonten får ni bara föreställa er.



Idag tog jag långlunch och tog en längre promenad med Mikko mitt på dagen, när det är ett par grader mildare. Och så blev det en kortare promenad på kvällen.
Och det passade ju bra, för idag kom ett paket! Det var Bosu-bollen jag hade beställt i helgen, som jag kunde hämta ut.
Vi hade en sån på cirkelträningen innan jul, och det gjorde en väldigt stor skillnad att göra utfall med ena foten på denna boll! Träningsvärk! Sedan kan man göra massa annat också förstås. Jag kommer från flera generationer med dåliga ryggar, så det är nog bra för mig att bara stå på den. Egentligen skulle jag ha haft den på jobbet, hemma står man ju inte så mycket!
Men jag köpte den mest för att både Mikko o jag kan använda den! Det kan vara extra bra för honom att stabilisera leder och rygg nu när han passerat medelåldern.

Vi testade den med en gång såklart. Jag trodde jag skulle behöva övertala honom att sätta alla fyra tassarna på den, men han hoppade upp nästan direkt! Det var ju kul, tyckte han, med en superstor target som ger lättförtjänt godis!
Nästa steg var att börja flytta lite på tassarna åt olika håll, och det gick bra!
Nu gäller det bara att jag kommer ihåg att träna med bollen regelbundet.



Jag testade att bara stå på den en stund också, och det kändes faktiskt lite i fotlederna :) Jag tränar ju inte de så ofta direkt.

1 kommentar:

  1. Han är ju för söt där på bollen!!!!!
    En mångsidig hund din Mikko, klarar det mesta.
    Hoppas skabben ger sig fort.
    Kram Kristina

    SvaraRadera