söndag 21 februari 2016

Rallylydnadsdebut

De flesta har väl redan läst om vårt lysande resultat på facebook, så alla vet ju att vi kom på första plats med 98 poäng!
Det var två olika banor, på andra rundan kom vi på fjärde plats med 76 poäng (70 poäng är godkänd runda).
Det var ju en inofficiell tävling, och det kändes som att de dömde ganska snällt.. Jag vet iallafall att på första rundan gjorde Mikko ett väldigt snett sitt (efter att jag hade strulat till det), men antingen missade de det eller var det inte så snett som jag tyckte. Vi fick ju beröm för våra fina svängar, och jag som tyckte våra vänstersvängar var hemska! Tydligen är de helt ok :)
Jag trodde först de missat att Mikko satt först när han skulle ligga på andra rundan, men nu när jag gick igenom såg jag att vi fick avdrag för det. Vi fick också avdrag då för att han nosade på en kon, och sedan råkade jag tränga honom lite så han trampade på en kon också.
Poängavdragen i första rundan var för att jag rörde fötterna lite (när bara Mikko skulle röra tassarna) och sedan tyckte de nog inte jag gick tillräckligt långsamt när det blev "långsamt tempo".

Dessa omdömen fick vi: "superfin kontakt, positiv hund och duktig matte! Tänk på koppellängden."
Och: "stöttande matte, jättefin kontakt, superfina svängar."

Jag har ju iallafall uppenbarligen underskattat honom! Han var så duktig, med full fokus på mig hela banan!
Jag var så nervös innan, rädd att han skulle bli blockad o bara skälla (för att han inte fick hoppa över något hinder), eller bara titta på allt annat än mig. Eller var jag rädd att han inte skulle orka en hel bana, särskilt inte när han inte fick godis som bekräftelse hela tiden...
Men som sagt, han var ju superduktig! Såklart. Han är ju faktiskt snart 7 år gammal. Och vi har ju gått två kurser. Och var ju med i en träningsgrupp i höstas. Så det är ju inte så konstigt, även om vi inte tränat så mycket i vinter...

Nästa helg är det dags för en riktig officiell tävling! Det blir spännande!

Idag har det varit kanonväder.
Mikko o jag tog en långpromenad runt sjön och över isen imorse. Solen sken, snön gnistrade i granarna och det var alldeles tyst och stilla. Mötte bara en enda person på isen.
Sedan var det dags för städning, pälsborstning, handla mat o laga mat... På eftermiddagen var det dags för agilityträning i ridhuset wiho!

Däremellan hann vi iallafall med att gå ut lite till i dagsljuset! Då var det alldeles fullt med folk nere vid sjön! De åkte på skridsko-banan, lekt i snöborgen och promenerade över isen. Det fanns också ett hundspann där, och häst o vagn!
Jag filmade 30 sek istället för att ta massa bilder. men tyvärr syns det inte riktigt hur mycket folk som gick i på andra sidan strandkanten (dumma mobil).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar