fredag 13 maj 2016

En vecka med Vilde i familjen

Om någon har ett tips på ur man får en liten valp att lugna sig o kissa istället för att busa, tar jag tacksamt emot det :)
Men det är väl så det är att ha valp. Annars har han duktig tycker jag, om man tar ut honom direkt när han vaknat så brukar han kissa med en gång :)
Då brukar jag gå in direkt, jag har tänkt att jag ska busa med honom när vi kommer in också, kanske kanske kan han koppla då att om han kissar fort så går vi snabbt in o busar...? Nåja det skadar ju inte att försöka.

Igår var en hopplös dag, det blev många olyckor inne. Men han var så otroligt speedad igår. Övertrött nästan. Jag gick upp till torget för att möta kollegorna på en glass, men solen gick i moln, det började blåsa o blev iskallt! Så det blev ingen glass. Men det blev bra miljöträning för Vilde, vi har ju inte gått genom centrum förut. Efter det blev han avbruten av olika saker när han skulle sova och han hade svårt att komma till ro...
Men så sov han nästan hela natten istället! Ja till fyra iallafall. Det var tredje natten i rad, det känns bra. Hoppas att det kan hålla i sig. Det kan det nog göra om man aktiverar honom med lite smågrejer under dagen.

Häromdagen fick han sätta upp tassarna på bosu-bollen. Jag hade tänkt att han skulle få hoppa upp på den men han orkade inte riktigt. Så idag tänkte jag fortsätta med att använda kampleksaken som belöningen (åh jag fastnar så lätt i att bara ge godis!), tänkte att jag bara skulle locka honom att sätta framtassarna på bollen igen. Men vips så var han uppe på den! Och då ville jag ge honom en riktigt bra belöning så då fick han en yttepyttebit av godis och sedan dög inte leksaken mer förstås ;P Så tips på hur man får leksaker mer värdefulla tar jag också gärna emot!
Jag måste försöka läsa lite om det, vet ju att det finns massor skrivet om träning och belöningar.

Sitt kan han redan! Eller ja, han har lärt sig att han ska sitta o ta ögonkontakt för att få en gobit, men jag har slarvat med att lägga till ordet "sitt". Och jag vill gärna befästa det lite innan jag provar att få honom att ligga.

Undrar vad mer man ska göra för att aktivera honom lagom? Man får väl miljöträna o sådär. Det var väl mycket sånt jag gjorde med Mikko. Jag läste långt tillbaka i bloggen, ja faktiskt från början, om när han var liten. Det var riktigt intressant. De är verkligen olika, Vilde och Mikko. Tydligen tog det t.ex. flera dagar innan Mikko ens tog godis ur handen på mig.
Det är också därför jag skriver detta annars tråkiga inlägg, det är kul att minnas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar