onsdag 29 juni 2016

Midsommar och 4 månader

Nu har Vilde passerat 4-månaders strecket. Då känns det som att det är dags att sluta räkna veckor.
Han börjar bli stor. Vi försökte mäta mankhöjden för någon vecka sen och han är redan ca 31 cm hög. Mikko är 38 cm.
Öronen har förresten börjat stå upp litegrann så nu har han fått tygnd i dem.

Rumsrenheten tycker jag börjar falla på plats. Han kan definitivt håll sig längre nu iallafall. Men vi hade två kaosartade kvällar förra veckan. Båda var när jag varit ute med dem i regnet i skogen på förmiddagen, och sedan fick de vara hemma själva ett par timmar på eftermiddagen när jag var på kontoret. Ena kvällen blev det kiss o bajs inne, men kvällen efter hann Vilde bajsa och kissa inne fyra gånger på en halvtimme! Jag vet inte om det berodde på att han blivit nedkyld under förmiddagen, eller om det var för ett de blivit lämnade en stund själva...

Ensamhetsträningen har annars gått bra. I måndags var en lite rörig dag och de fick bli lämnade i omgångar. Ändå var det värsta som hänt att Vilde tuggat sönder en tunn skosula. Men inga kissfläckar eller något.

I övrigt då... Jag skulle vilja påstå att han kan sitt o ligg. Fotgående kan han bjuda på spontan på koppelpromenaden. Det är såklart bara hans sätt att tigga godis men anledningen spelar ju ingen roll, jag säger "fot" och så får han godis :)
Så mycket annat har vi faktiskt inte tränat på. Jag upplever att han gillar att använda nosen betydligt mer än Mikko, så jag borde börja låta honom leta upp saker eller gå ett litet spår...  Vi behöver ju fortfarande absolut stärka vårt samarbete, och jag måste kanalisera hans energi...
Han kan vara väldigt beräknade. T.ex. när vi är ute på gården så vet han precis om det är slut på godis på fickan eller inte. Då är det lögn att försöka få honom att komma till mig eller kunna ta honom för att gå in... Likadant när vi var i Strömsund i helgen, så ville han inte följa med in när vi varit i trädgården (det var väl tråkigt att vara inne, antar jag). Det hjälper inte att man stänger dörren och låter honom vara själv ute, han blir inte det minsta orolig.

Midsommarhelgen var en härlig helg i Strömsund. Plötsligt blev det varmt väder, vilket jag inte varit beredd på, så jag hade bara tagit med jeans o linne (förutom midsommarklänningen) så det var varmt! Inga badkläder hade jag heller :(
På midsommarafton var vi hos Kjells vän med deras barn. Det var en trevlig kväll. Jag tänkte ju att jag skulle ta massa bilder i helgen men det glömde jag såklart bort, trots att jag tog med systemkameran!
Hundarna fick bada lite i sjön iallafall. Vilde fick hälsa lite på gråhunden Ante. Och jag o mina två små vovvar tog härliga morgonpromenader i skogen, med fina inkallningar, bra kontakt osv!

I måndags var hundarna helt slut efter helgen. Vi har tagit det ganska lugnt men hälsat på lite folk, suttit i solen i trädgården osv så det har väl inte blivit så mycket vila för dem... Men nu är bägge lika pigga som vanligt igen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar