söndag 14 mars 2010

Träning

Idag och i fredags drog Jenny med mig och Mikko på lite agilityträning.
Nyttigt. Jag behöver komma igång med träning nu...
Och Mikko behöver få passivitetstränas lite, och inte bara busa med andra hundar...

Det är kul med agility! :)
Har provat på att hoppa lite hinder, och det går bra.
Jenny påpekade dock att jag också verkade tappa koncentrationen på slutet, något jag själv inte riktigt märkte av, men insåg att hon nog hade rätt. Tur att jag inte har två hundar att träna haha!
Ska hålla ögonen öppna om de blir någon nybörjar-agility-kurs till våren iallafall :)

En sak jag sådär i allmänhet vill träna mer på är att ha ett bättre samarbete med Mikko. Saknar lite den där fokusen på matte jag kan se hos andra hundar, och den där arbetsviljan... Men han är ju faktiskt inte så gammal heller.
Tror jag ska köpa en pipleksak iallafall :) Har varit strikt emot sånna för jag tycker de kan stressa hunden och plåga matte med ett evigt tjutande :P Men att ha en liten pipis bara till träning kan nog vara bra :) Jag har ju ett presentkort på djurmagazinet, kan nog blir några små pipisar för det ;)

Bild från i fredags

Tills vidare tragglar vi vidare med dragträningen.
Och gör faktiskt framsteg!
I torsdags, lördags, och idag drog han faktiskt med lite fart framåt (med en korvbit framför nosen, förstås).
Så jag provade även ute idag, och först blev det tvärstopp som vanligt men får man väl igång honom, så att han går mot mig o jag backar undan med korvbiten, då går det riktigt bra :)
Han blir iallafall inte rädd för flaskan.
Fast en gång när jag kastade en korvbit framför nosen på honom, så att han åtminstone skulle bli tvungen att gå ett steg och dra för att komma åt den, då lade han sig ner på marken och kröööp fram! Har jag aldrig sett honom göra förut!

Ska prova ett par gånger till med flaskan sedan är det nog lika bra att köra igång med skrindan tidigt. Han måste ju ändå vänja sig vid den. Men då får jag nog börja inne igen först.

Extremt korta pass är det som gäller, bara han går några steg med fart är jag nöjd. Och mycket korv är det också som gäller! Jag vill att han ska bli överlycklig när skrindan kommer fram!
Jag ska lyckas med detta!

1 kommentar:

  1. Jasså, måste man köpa en specialgjord bur då för flyg? Sen kostar de väl 200 kr per sträcka, alltså om man vill ta med en hund tor till blekinge kostar det 200*4=800 kr. Dyrt om man ska göra det ofta! Är det sas eller andra flygbolag som oxå tar djur?

    SvaraRadera