torsdag 2 december 2010

Torsdagsträning

Jaha vad ska man egentligen blogga om när varken agility eller veterinärbesök stått på schemat?? :P

Men vi har ju faktiskt tränat rallylydnad idag, med Emma o hennes träningskompisar :)
Riktigt ringrostiga är vi, Mikko o jag. Trots att jag försökt slänga in korta rallylydnadsmoment på vanliga promenaderna då och då. Och just de momenten kan vi ju visserligen...
En grej jag blev varse idag är att Mikko inte kan kommandot "stå". Jag vet ju att han inte alls kan det bra, men trodde han skulle ha en aning!
Men icke! Problemet är att jag belönat när han rest sig från sittande o då går han fram mot mig, jag har försökt liksom vara snabb med belöningen men det har ändå blivit så att "stå" betyder "kom mot mig" för honom... Typiskt. Vet inte riktigt hur jag ska lära in det ordentligt... Att killa honom i ljumsken får ju honom att resa sig från stående/liggande men det är ju inte där vårt problem ligger. Tror jag ska prova med Emmas tips att kasta godisen mot/bakom honom, så att han slutar gå fram till mig iaf...
Något att träna på! Inte blivit mycket inne-klicker-träning annars i år... Förutom vippbrädan som jag glömmer bort typ varannan dag... Och så försöker jag lära honom krypa :) Men måste slänga in korta pass lite oftare!

Kallt är det att träna lydnad ute men det är bra! Behövs ju aktivering + att jag får massa tankar om vad vi behöver/vill träna mer på. Vilket jag inte får när jag bara går själv på promenader hela tiden. Och så är det ju alltid bra att kunna träna lite platsliggning o inkallning med störning, blir inte mycket sånt nuförtiden annars.
Jag har blivit lite lat nu när Mikko är så duktig, glömmer att underhålla det han kan. Och idag hade han plötsligt börjat med en ny ovana, att hoppa upp mot mig när han ska få godisen! Hm.
Nu uttnjyttjade jag det lite också o försökte lära honom "dansa", för det är bra att de kan behärska kroppen ordentligt och ha muskler överallt. Han har aldrig riktigt kunna/velat stå på bakbenen så mycket, jag har väl inte försökt så mycket att få honom till det heller. Men nu när han bjöd på beteendet så uppmuntrade jag. Fast försökte ändå ordentligt skilja på att han inte fick hoppa upp mot mig för att tigga, bara när jag bad honom.

Mikko har egentligen en del fina beteenden som jag skulle vilja förvandla till trick. T.ex. att han snurrar i cirklar när han blir glad när man kommer hem från skolan. Blir svårt att ta vara på dom bara, även om jag skulle ta med en klicker i fickan o klicka när jag kom hem, skulle det bli ett klick o godis, sen skulle han inte snurra mer och han skulle inte fatta vad det var han gjorde... Det är ju något han gör omedvetet för att han blir så glad. Hm...

Nu busar han med Emmas (en annan Emma, Ambjörns flickvän) hund Ozzy. De busar o busar o busar. Jag undrar om de skulle busa ihjäl sig om de fick? De skulle väl aldrig vila o till slut skulle de väl dö av utmattning :P

Haha det fanns visst en del att blogga om ändå ;)

1 kommentar:

  1. Haha, det gör ju oftast det! Kanske värt att testa att "stoppa" honom med godishanden (som du senare har tom, och sen tar bort såklart) precis när han rest sig och belöna från andra handen?

    SvaraRadera