onsdag 7 december 2011

Julmarknad, skidskytte och snö!

Här kommer ett lite sent inlägg om den fina helgen i Jämtland!

Förutom att hälsa på några av Kjells vänner och sådär i Strömsund så var vi i Östersund på lördagen.
Först var vi på en mysig julmarknad på Jamtli. Tyvärr uppenbarade sig inga underbara julklappar, det var mest stickade vantar osv. Men vi köpte några brända mandlar, riktigt tunnbröd, hjortkorv och getost :)
Jag köpte äkta getmese också. Tyckte det var jättegott när jag smakade litegrann, men sedan när jag skulle ha det på en hel macka blev det för mycket... Ungefär som att jag kan bli sugen på kaviar när jag ser Kjell äta en kaviarmacka, men gör jag en själv räcker det med en tugga för att bli påmind om att jag inte tycker om kaviar :P Fast mese är ju mycket godare. Men den fick stanna hos svärföräldrarna faktiskt, för stor risk att den bara skulle stå o bli gammal här. Köpte en fetaost och en lagrad ost också, borde baka nåt gott valnötsbröd till den sista... :)

Sedan var vi på skidskytte, damernas sprint. Det var kul att se arenan på riktigt och hur det går till. Men annars gör sig nog skidskytte bättre på teve från soffan under en filt, faktiskt. Det var faktiskt svårt att hänga med på vad som hände på arenan. Några startade, andra var på skjutvallen, någa var i spåret och andra kom in mot slutsträckan. Samtidigt.
Mellantider och sådant stod på en skärm som visade teve-bilderna, men jag såg faktiskt inte riktigt texten där så det hela blev ganska förvirrat. Så nästa gång jag ser skidskytte live får det vara jaktstart, annars får det nog va :P

Och så var det SNÖ i Jämtland! Underbart. Snöade rätt rejält på lördagen. På söndagen gjorde jag mitt livs första lyckade snölykta ;)
Sedan på söndagkvällen kom vi tillbaka till mörka, regniga Umeå, usch! Men när vi vaknade på måndagmorgonen var det plötsligt ett tunt, tunt snötäcke utanför fönstret! Härligt.
Så vi har lite, lite snö här också. Ska tydligen komma ganska mycket i slutet av veckan har jag hört?

Så här kommer årets första Mikko-med-snö-på-nosen-bild! Blir säkert fler framöver ;)









2 kommentarer:

  1. Inga konståkningsskridskor här inte ;) Jag hade ju med sånna, och jag kan inte heller åka skridskor idag :P Dom var ju skitsvåra att åka med, stela som fasen. Jag bad om hjälp när vi köpte dom idag och sa att det inte skulle vara sånna, men det fanns inte ens till så små som henne, då var det bara riktiga, av den anledningen att så små barn inte kan åka med konståkningsskridskor för dom ger för lite stöd ^^ Man kanske skulle slopa det till barn öht med andra ord!

    SvaraRadera
  2. Åh! vad kul att läsa!! din är också mysig, speciellt sen du gjorde den så julig :D
    ja det vet jag ju inte, men reaktionen jag fick på älgköttet har jag inte sett förut iaf!

    SvaraRadera