onsdag 14 december 2011

Mitt i veckan

Jaha. Nu har jag ringt veterinären igen. Mikko hade inga noskvalster symptom på tio dagar, men i måndags hade gjort någon inåtdragande nysning enligt Kjell, och igår gjorde han en till (precis efter att telefontiden till veterinären gått ut såklart).
Jag känner att jag vill vara på säkra sidan, eftersom vi träffar så pass många andra hundar, så jag ringde veterinären idag. Jag ringde nästan prick åtta och Björkstaden svarade direkt, hör o häpna ;)
Så jag fick ett recept utskrivet, inga större problem. Skulle vänta med att gå till apoteket imorgon, så att veterinären säkert hade hunnti skriva ut det. Har för mig när jag talade med Vännäs att de ville att man skulle komma dit för att få receptet? Men kanske inte.
Och så sa hon jag pratade med på Björkstaden att "de flesta hundar har ju det mer eller mindre, så om han får symptom igen behöver du inte behandla direkt". Jaha vad betyder det? Ska alla hundar i Umeå gå runt med lite noskvalster? Kul för typ alla jakthundar och spårhundar...
Blev lite fundersam iaf för Mikkos symptom är ju inte övertydliga, och man ska ju inte behandla i onödan egentligen, kvalstren blir ju resistenta och är väl inte bra för hunden med massa läkemedel heller.

Men jag känner mig så lättad nu. Nu vet jag iaf att han kommer vara frisk, och jag behöver inte gå runt och oroa mig för att han ska smitta ner hela brukshundsklubben. Och så går man ju nu och reagerar på vartenda litet andetag eller gnuggning av nosen från honom nu, blir skönt att kunna slappna av :P
Så en tablett en gång i veckan, i tre veckor.
Känns ganska bra att vi ska hem över jul också, så vet man att han inte får tillbaka det omedelbums...

Om jag inte ska gnälla över det fruktansvärda slaskvädret här och alla ishala gator, så kan jag ju skriva lite om trickträning :)
Efter förra inlägget täntke jag att jag skulle lära Mikko att hämta fler grejer. Han kan hämta vantar, sitt koppel och sina leksaker. Fast han kan inte namnen på dom, men det var inte det jag tänkt lära honom heller. Vill mest bara lära honom att bära saker i munnen typ. Tänkte börja med en penna, men tänkte att han kommer ju aldrig hämta den om jag bara kastar ut den, så jag började med att klicka (fast utan klicker för den är borta) varje gång han nosade på pennan.
"Varför gör du så?" undrade Kjell och kastade usb-stickan på golvet och bad Mikko hämta den, vilket han gjorde direkt! Jag försökte då med pennan, och han duttade och duttade på den med nosen och förstod inte varför han plötsligt inte fick några godisar för det längre :P
Så vi fick börja om lite. Nu har jag träna med ett suddigummi, ett kaffemått i plast och en annan penna, och det går fint, förutom att han tappar dom hela tiden och släpper dom innan han är riktigt framme vid mig (kan ju inte ha saker i munnen när man ska få korv??). Ska byta ut grejerna tänkte jag, mot lite större/tyngre grejer (men bara lite) och kanske metallsaker som en liten kaffesked eller något. Jag vill ju att han ska kunna hämta olika grejer :)
Tänker att detta kan vara nyttigt om man skulle göra freestyle med rekvisita någon gång, eller om man tappar något ute, han kan ju redan söka upp vantarna som sagt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar