fredag 13 november 2015

Frisk på kurs!

I tisdags friskförklarade jag Mikko o hans mage.

I onsdags och torsdags fick han faktiskt följa med mig o jobba i skogen. Det blev en ordentlig dag på onsdagen, o bara halvdag på torsdagen och det var nog tur, för då var han faktiskt märkbart trött! Det är klart det tär på orken och kroppen att vara dålig i magen.

Efter att han fått vila hemma på eftermiddagen var det ju äntligen dags för kurs i torsdagskväll!
Oj vad kul det är att gå kurs!! Och jag lär mig verkligen mycket på denna, jag är såå nöjd!
Jag har ju gått en hel del kurser tidigare, men nu känns det som att vi verkligen går på djupet med saker o ting... Ja bara inom agilityn förstås ;)
Det är väl dels för att vi är så få på kursen, bara 4 stycken. Så var och en får ju bra med tid. Och instruktör Birgitta vill verkligen att vi ska handla så bra som det bara kan bli, hon nöjer sig absolut inte med att vi bara "klarar av det".

Jag har ju tidigare t.ex. fått höra att jag måste springa på för att få upp farten på Mikko, och att jag inte får bli stillastående framför ett hinder. Problemet kan bli att man springer ifrån Mikko o sedan måste vänta in honom för att visa rätt, dvs man stannar nästan upp. Detta har jag inte insett tidigare. Nu måste jag alltså klura ut när jag ska springa och när jag ska vara jämsides med honom...

Igår fick vi nöta blindbyten och jag fick göra det om o om igen då jag hela tiden var lite för sen med bytet :P Ett exempel på noggrannheten på kursen... Angående blindbyten har jag också fått mig en tankeställare... Jag har ju alltid gjort framförbyten på tävling då jag tycker Mikko svarar bra på det. Och det gör han ju. Men han stoppas nog också upp en del o tappar fart. Blindbyten har jag inte vågat göra så mycket men han klarar ju faktiskt av det bra och vi får ett bättre flyt. Men då gäller det ju förstås att Mikko är bakom mig, och på täcling kan han ju plötsligt få en väldig fart, vilket han aldrig får på träning så man blir ju lika överraskad varje gång!

Apropå tävling så har jag just anmält mig till tävling i Sundsvall den 5e december! Ska bli så spännande att se hur det går för oss... Om jag kan banvandra och planera bättre handling, och hur Mikko beter sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar