måndag 30 november 2015

Ständig utveckling

Igår var Mikko ovanligt pigg, och ville busa hela morgonpromenaden och blev aldrig nöjd ;) Det passade ju bra eftersom det var två timmars agilitypass i ridhuset på eftermiddagen! Mikko var duktig och tog slalom superfort! Jag har nyligen upptäckt att jag faktiskt kan hetsa honom med en pipleksak i slalom, utan att stressa honom (så han går ur)!
Det var två små banor med 16 hinder vi tränade. Och jag försökte göra blindbyten, och det gick ju faktiskt bra!

Jag har ju nämnt förut att jag tycker torsdagskursen vi går är så bra! Jag har ju gått flera kurser tidigare, men först var vi ju nybörjare och sedan har det bara blivit kortare helgkurser, och då kan ju inte instruktören följa oss på samma vis förstås.

Förut har jag ju tyckt att Mikko svarar bäst på framförbyten, men instruktören tycker att blindbyten är mycket bättre, och det är ju sant eftersom han bromsas upp och tappar fart med framförbyten... Och han behöver ju oftast få mer fart, inte tappa den lilla han har!
Men på tävling kan allt bli helt annorlunda, jag är nervös och Mikko taggad! Det ska bli riktigt spännande att se om jag lyckas handla med blindbyten eller om jag fastnar i gamla hjulspår, eller om Mikko plötsligt tänder till och blir supersnabb... Det har hänt förut!

Jag har också insett att Mikko utvecklas hela tiden... Till exempel att jag kan hetsa honom mer i slalom nu. Jag tycker också att han har ett annat fokus nuförtiden... Jag vet inte om det beror på att han är hemma själv mer nuförtiden? Jag tror inte det beror på kastrationen, men kanske en effekt av den nämligen att han är mycket mer matintresserad? Eller så han har helt enkelt bara mognat! :)
Jag läste i Brukshunden om aktivitetsnivå, och det var väl ganska intressant men jag fastnade mest för raderna om att hundarna alltid förändras, och att man aldrig kan fastna i en viss träning :)
Som jag skrivit tidigare gör alla valptankar att jag blir pepp på att fortsätta utvecklas med Mikko. Tycker det är intressant det där med att man såklart utvecklas hela tiden... Tidigare har jag nog trott att Mikko skulle vara ganska bestämd i sin personlighet från ca 2-års åldern, men han utvecklas ju förstås hela tiden har jag insett nu ;)

Nu hade jag tänkt lägga upp en bild på Mikko i helgens blötsnö, men mobilen ligger på kontoret så det får bli en annan gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar