onsdag 12 maj 2010

Dagarna två

Igår

Dagen började med en joggingtur (5 km). Sedan var det dags att kamma, och efterföljande dammsugning. Efter det åt jag frukost, Mikko ville inget ha.
Sedan tvättade jag lite, lagade mat.

På eftermiddagen var det dags för agilityträning. När vi kom ut till klubben var Jenny där, då hade toktjejen varit där i fem timmar! Sådan eldsjäl kommer jag helt enkelt aldrig bli, jag är alldeles för lat och otålig.
Jenny åkte dock hem då, så Mikko o jag tränade lite själva.
Vi började med slalom, men det gick inte så bra... Jag hade glömt en skål, så Mikko gick o sökte godisen och fokuserade inte riktigt på slalomet, så vi lade ner det ganska fort.
Vi övade lite på platta tunnel som han denna dagen inte alls hade lust att springa igenom själv!
Så tränade vi kontaktfält med target på bommen, och hoppade lite hinder också.

Sedan åkte vi hem och slöade nån timme, och på kvällen skulle vi gå bort till Jenny.
Vi skulle ha med oss lite gottesaker så jag tänkte att Mikko fick dra skrindan, för att träna lite.
Jag selade på honom redan innan, så vi tog hissen ner. Och Mikko är inte överförtjust i att åka hiss (vilket jag inte har nåt minne från att han tyckte va jobbigt när vi miljötränade som valp). Och nu gick skrindan sönder i hissen! Skruven som fäster skakeln gick sönder, så skakeln, som är av metall, flög i golvet med att högt skrammel, ungefär samtidigt som hissen började röra sig.
Mikko blev livrädd. Jag skruvade dit skakeln lite löst med fingrarna och tänkte att nu får vi ju gå på, så han märker att det inte är nåt farligt. Jag får draaa Mikko hela vägen och han vägrar ta godis! Innan har han alltid tagit godis... Vi kom alltså inte tillbaka till ruta 1, utan ramlade bak till ruta -5 eller nåt... :(
Sedan tänkte jag att kanske Jennys hundar kunde hjälpa oss att gå bredvid, så Mikko fick märka att skrindan inte är något att bry sig om. Då ramlade den andra skakeln av! Och nu tappade jag brot skruven på trottoaren också, så nu gav jag upp! Jädra fuskbygge ;) hihi.
så jag borde väl försöka fixa den nu så vi kan ta nya tag med träningen... Suck... Så tråååkigt!
Hade en trevlig kväll hos Jenny iaf :)


Idag

Dagen började med att jag gjorde i ordning en sconesdeg. Sedan tog Mikko o jag långpromenad runt Nydalasjön (ca 8,5 km). Se lite bilder nedan. Har aldrig gått runt innan.

Sen frukost blev det i lugn ro, jag åt scones och te. Hällde dressing på Mikkos mat för det kändes viktigt att han får i sig lite mat, trots att han ätit upp det mesta av midddagen kvällen innan. Han åt inte ens en halv deciliter, men pillade i sig några kulor iallafall.

Efter att han fått sova en stund, så var klockan lunch och vi åkte ut till klubben för att träna agility. Så underbart skönt väder idag! Vi vilade ganska mycket och bara låg o njöt bland fjolårsgräs och vissna löv (inget grönt så långt ögat ser än) i den härliga solen!

Idag började vi med slalom, idag hade jag kommit ihåg att ta med en skål! De två första försöken gick bra. Sedan gjorde jag ett mycket dumt misstag... Han började lukta på marken, vilket han inte alls brukar göra när han ska köra slalom. Jag blev irriterad och ville ha fokus, och sa "nej". Vilket ledde till att nästa gång ville han inte alls ta slalomet...!
Så då lät vi det vara ett tag. Vi tränade lite hindersäkerhet, dvs att han ska hoppa över hindret trots att jag vek av lite eller sprang en bit bakom (o inte precis bredvid). Det gick hyfsat, har ju inte tränat det förut.
Och så tränade vi kontaktfält med target på bommen. Och emellan fick han vänja sig lite vid gungan för första gången. Bara höra lite hur den lät och våga sätta tassen på trots att den nyss rört på sig. Han tycker inte riktigt om ljudet så vi får nog gå ganska försiktigt fram där...
Egentligen borde nästan någon annan ta den träningen, jag är så nojig över att få en hund som är rädd för gungan, så min osäkerhet kanske lyser igenom lite... Men gick ganska bra idag.
Till sist körde vi slalom igen och nu gick det bra! Så jag är ändå nöjd med träningspasset.

Nu är vi hemma o tar det lugnt. Jag har packat lite kläder inför helgen. Micke (som jag bor ihop med) blir helt själv i helgen då även Ambjörn ska åka bort, så han tyckte vi skulle hitta på nåt ikväll. Får se vad han hade i åtanke, blir kanske middag med några vänner?



Resten av veckan..
...ska vi hänga i Strömsund som sagt. Vet inte riktigt vad vi ska göra där. Kjell ville lägga ett viltspår åt gråhundarna, och då måste ju Mikko också få prova på såklart! ;)
Först ska vi vila från agilityn, tror vi behöver det lite nu. Men kanske jag kan övertala Kjell att kolla om Strömshunds brukshundklubb har någon agilitybanan, så kanske vi kan köra ett kort pass med lite slalom och hindersäkerhet med tunnel kanske... :) Till helgen alltså.
Nästa vecka börjar ju jobbet! Då blir det inget tränat. Men nästa helg kommer jag ju vara i Umeå, då får vi träna lite här, innan vi drar till Sveg!


Nu avslutar vi detta långa inlägg med lite bilder från morgonpromenaden!



Ett försök att ta ett vasstrå som ligger på botten slutade i fnysanden och frustanden då Mikko upptäckte att man inte kan andas under vatten :P

Blötnos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar