söndag 8 augusti 2010

Boktips

Idag har Mikko o jag smygtränat på Karlskrona brukshundklubb :)
Det var kul idag :) Vi tränade lite hoppteknik, kul med lite fart och fläkt äntligen :) Fast matte är ju dum o inser inte att det blir ganska jobbigt för lille Mikko att studsa runt :P Men det gick bra, blev en rivning sista vändan bara.
Jag testade också lite lyhördhet, att ropa honom intill mig när han var mitt bland hopphindren. Det gick fint :) Jag var lite rädd att han skulle tappa farten sedan och bli osäker på om han skulle hoppa eller inte, men inte då, han hoppade i full fart sedan ändå :)
Han fick gå på balansbommen lite också. Och självklart tragglade vi gungbrädan och slalom.
Slalom gick hyfsat men jag är rädd att jag kanske hjälpte honom lite mycket (fortfarande koppel på), han får inte bli lat och vänta på att jag ska visa vägen... Samtidigt vill jag ju att han ska lyckas... Hm.

Tror att vi åker dit imorn igen och tragglar liten slalom och gunga en snabbis.

Håller just nu på att läsa om Polishunden Ingo.
Det är en bra bok, den rekommenderas för alla med minsta lilla hundintresse :) Jag blir nästan sugen på att träna skydd, eller åtminstone skaffa en schäfer, jag som aldrrrrrriiiiiig skulle ha en sån hund! :P
Fast jag kommer nog aldrig bli en bruks- eller skyddshundmänniska. Krävs alldeles för mycket disciplin och noggrannhet på nåt vis. Jag vill helst bara leka och ha skoj :)
Skulle dock vara kul med en lite tuffare hund kan jag tänka. Dvärgschnauzer nästa kanske? Eller Jack Russel?
En hund som inte blir rädd för balansbommen för att den skramlar lite när man går över.
Samtidigt är det ju Mikkos känslighet och lyhördhet jag gillar... Men å andra sidan är han också rädd för vissa män, det tycker jag är lite tråkigt (men underbart att han älskar barn!!!).
Kanske man ska skaffa en terrier/schnauzer när Mikko börjar bli äldre? Sedan när schnauzern börjar bli gammal skaffar man Sheltie igen, så blir det bara nåt litet år man blir utan denna underbara, mjuka, pigga, glada, älskande ras?
Fast man kanske kommer ha en jakthund också, o de är ju lite tuffare och modigare, o då vill man nog ha en känslig Sheltie som kontrast?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar