fredag 27 augusti 2010

Träningsnarkoman?

Nu har jag också blivit en sån där konstig/dryg person.
Innan kunde jag inte förstå hur vissa orkade träna med sina hundar hela dagarna, varje dag.
Nu vill jag bara träna o träna o träna! :)

Det var ju temakväll kontaktfält i onsdags, en nyttig kväll!
Och igår (torsdag) tänkte jag ju att vi borde vila, men jag kunde inte hålla mig från agilityplan... Fick med mig Jenny en sväng :)
Men Mikko blev trött och kändes ganska otaggad...
Så Jenny förbjöd mig att träna agility idag :P
Vi har ju trots allt varit ute på klubben varje dag i en vecka och innan dess också tränat hårt.

Men igårkväll skaffade jag en bräda så vi kan träna kontaktfält hemma, och gungan :)
Har satt en liten pinne undertill, så den gungar lite. Tänkte klickerträna och lära honom sätta tassen på, och trycka ner gungan själv (och på så vis själv känna kontroll över rörelsen och ljudet), så som jag fick lära mig att vi ska träna med gungan på klubben.
Den lilla brädan låter ju inte lika mycket som den skramliga gungan, men en liten smäll blir det väl och förhoppningsvis kan ha ta med det positiva ut till klubben sedan... Kanske kan han även gå lite på den lilla brädan, "vippen" blir ju inte så stor på den som på gungan så det kanske också blir bra övning.
Men jag ska också luta den mot t.ex. soffan och låta han gå ner, och sedan ha "två på, två av" dvs framtassarna på marken och rumpan på brädan, och inte gå av förrän släppkommando.
Körde en testrunda igår och det gav svansvift :)
Det går nog inte att direkt överföra på bommen, men han kommer förhoppningsvis snabbt bjuda på rätt beteende när vi väl är på klubben och tränar :)
Kanske överdrivet att susa iväg o köpa ett hyllplan och fästa tyg på (annars halkar han av och kan inte koncentrera sig på "två av, två på". Dessutom är den bred, balansen är inte grejen utan bara "två av, två på"!!).
Instruktören sa att man kan träna på trappor och vad som helst. Och jag har en del trappor både i mitt hus och i Kjells. Men jag vill att han ska ta kontaktfält varje gång, jag vill inte att han ska ta trappan varenda gång vi måste susa ut. Men det funkar säkert att vara konsekvent på kontaktfälten ändå kanske...
Men jag är nöjd med min fina bräda :) Nu ska vi träna 5 minuter varje dag ;)

Jag hoppas jag orkar fortsätta med mycket träning även när skolan börjar... Vi kommer gå långa dagar har jag sett, och man vet ju hur energin tar slut när man måste plugga varje kväll... Lätt att ha träningsenergi nu när man har sovmorgon hela tiden och ändå inget annat att göra :P
Vi har ju kurs iaf, och sedan ska det bli ett pass till varje vecka. Men inte fler än tre!
Får försöka spåra o lite sånt också kanske. Finns mer i livet än agility, hur kul det än är! ;P

I helgen blir det iallafall total vila för Mikko.
Jag ska nämligen ta med förkylningen och följa med Kjell till Jämtland, på björnjakt!
Om jag dör i en skadeskjuten björns käftar, kom ihåg att spela en fin Depeche Mode låt på min begravning! (The bottom line? I feel loved? Enjoy the Silence?)
Och allra viktigast, hitta ett fint hem åt Mikko (helst nån jag känner) där han får fortsätta vara aktiv, och åtminstone får träna agility någon gång då och då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar