lördag 14 augusti 2010

Träning

Jag tycker om att ha hund :)
Igår eftermiddag när jag kände mig lite sysslolös, tog jag ut Mikko på promenad. Han fick leta lite kottar osv.
Likadant för en stund sedan, då la jag ett litet spår åt honom.
Jag har inte lagt ett enda spår åt honom under hela sommaren! Det är helt sjukt, jag har ju haft jättebra förutsättningar i Sveg, där det finns massa skog o inte en människa ;)
Drygare i Umeå, där det springer folk i varenda buske.. Då måste man först gå en lång bit för att försöka hitta nåt ställe där det inte är så mkt folk (typ omöjligt), lägga spåret lite fort o sedan tillbaka en timme senare för att gå spåret vilket tar typ 5 minuter :P Segt. Ovärt.
Kanske kan Jenny o jag ta en bil ut nån dag o lägga spår åt varandra o ta gemensam promenad o sådär, då kanske det känns roligare...

Men jag har inte haft en tanke på spår under sommaren, jag har totalt glömt bort den aktiviteten. Huvvet har varit fullt av rallylydnad och agility.
Nu när vi gick spåret idag, började det fint. Han har inte gått ett spår sedan tidigt i våras, när snön just försvunnit. Ändå förstod han med en gång va det va han skulle göra, han följde spåret direkt :) Det förvånar mig lite. Det var ju jag som lagt spåret och min lukt känner han ju överallt när vi går i skogen... Jaja.
Sedan gick det lite sämre. Han hade ingen motivation alls, det var som om han glömt att det brukar ligga en leksak i slutet av spåret. Han kom liksom inte ihåg varför han följde den där lukten... Så då stannade han lite och tittade på en fågel i några minuter och så vidare.
Sist, när vi gått några spår med lite tätare, hade han ju t.o.m. lite driv i spåret :P
Han missade en nyckel jag lagt i spåret också, i hopp om att han skulle markera. Det var väl lite korkat av mig kanske, att lägga ut det när han inte gått ett spår på så länge och knappt minns hur man spårar... Men jag vill ju att han ska lära sig något man har nytta av, som att hitta borttappade nycklar t.ex. Så det ska vi öva lite mer på :)

Vi har tränat lite agility idag också.
Innan vi åkte ut hade jag inte alls nån lust, det börjar bli lite tråkigt och enformigt att träna slalom...
Men mamma följde med o då kändes det lite roligare :) Då kunde vi passa på att träna platta tunneln också, det gick jättefint :D
Och slalomet gick faktiskt också riktigt bra, tydligen ger det resultat att träna lite oftare :P
Trist bara med gungbrädan... Han fick gå över den försiktigt tre gånger idag, och jag höll emot lite så den gungar över sakta. Man han tycker inte om det o jag undrar om han någonsin kommer lära sig det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar