torsdag 13 augusti 2009

Duktig hund

Det märks för varje dag som går att Mikko behöver mer och mer aktivering.
Särskilt när vi som igår var hemma hela dagen.
Annars brukar vi ofta åka en liten sväng på kvällen, hälsa på någon eller så. Och då får han ju en ny plats att utforska och kanske en hundvän att leka med osv.

Men igår var vi alltså hemma hela dagen. Dessutom var det svalt (regn) vilket gör honom ännu piggare!
Så både igår och idag när vi tog våra promenader, försökte jag träna lite extra med honom, sitt och ligg o sådär. Så att han får tänka lite också.
Vi brukar ofta träna "nära" (dvs att han ska gå nära mig till vänster, men han måste inte vara i exakt fotposition).
Jag har kommit på också att jag nog ska försöka att inte alltid berömam med godis. Ibland kastar jag en kotte åt honom, men ibland kan det nog räcka med bara rösten också...

Men jag har tänkt på att han borde få använda nosa också...
Jag har försökt lägga ett godisspår åt honom tidigare men det intresserade inte, men kanske var han för liten då...

Så idag provade vi en ny lek!
Jag sa "sitt" och "kvar" och kastade en kotte. Så fick han inte hämta den förrän jag sa till.
Han sitter kvar jättefint trots att jag aldrig övat det. Jo en gång för typ en månad sedan men då funkade det inte. "Kvar" (att han ska sitta kvar när jag går ifrån honom) har jag ju däremot tränat en del. Inte supermycket, det var en såndär grej han kunde nästan från början. Men så har jag ju grymt mkt dubbelkommando på det också. Men det gör inget. Jag vet inte om jag vill träna lydnad... Det är så jäkla noga, allt måste vara exakt rätt. Sedan så tycker jag att alla som tränar det verkar mest tycka det är ett nödvändigt ont... Rallylydnad skulle jag kunna tänka mig...
Men var var jag nu?

Jo, jag kastade en kotte och han skulle sitta kvar, och fick inte hämta den förrän jag sa till.
Första gången, när jag skulle peppa honom att hämta kotten fattade han inte o började hoppa kring mig istället :P
Men andra gången fattade han :)
Tredje gången tog han inte rätt kotte, så jag fick hjälpa honom lite.
Fjärde gången letade han en stund, jag försökte lite diskret leda honom rätt och då tog han rätt :D
Poängen var ju alltså att han skulle hitta just den kotten jag kastat bland alla andra, så att han fick använda nosen lite :)

Han är sååå duktig!
Måtte han aldrig bli tonåring!
;)



Här är Mikkovår skogspromenad för några dagar sedan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar