måndag 31 augusti 2009

Måndag

Oj oj, två inlägg på samma dag, det händer inte ofta inte! ;)

Hade tänkt berätta lite om helgen, men det känns så inaktuellt nu..
Men berättar lite kort iaf :)

Fredag: Anders o Johan kom hit och jag bjöd på middag. Sedan drog vi ner på stan och tog en öl, Mikko blev själv kanske två timmar. Det var en trevlig kväll!

Lördag: Mikko och jag följde med Mitra och Ida på inofficiell agilitytävling på brukshundsklubben. Ida körde sina två lopp och sedan åkte vi hem för hon hade mycket att göra, så vi var bara där två timmar, men det var ganska lagom.
Mikko skötte sig fint, men när jag tränade ett trick med Mitra jag lärde henne under klassresan, så började Mikko skälla. Han klarar passivitet annars, men att jag berömde en annan hund gick inte för sig :P
Något vi behöver träna på.

På kvällen kom en kompis hit och vi tog en drink, sedan gick vi till kåren där det var välkomstpub för ettorna. Det var också kul och jag pratade med en del nytt folk :)
Mikko blev själv mellan 21.30 och 01.30 eller nåt sånt.

Söndag: Sov jag till elva, sedan hände inte mycket. Jag tvättade och handlade. Jag var ganska trött och därför var såklart Mikko jättepigg :)

Idag har det varit så sjuuukt mycket folk överallt!
Sån otrolig skillnad mot igår (söndagar är visserligen alltid lugna) och mot förra veckan.
Idag när Mikko o jag har varit ute har det varit mass or av folk och hundar ute.
Och Mikko har inte riktigt skött sig...
Han är ju snäll o så men rusade fram till en tjej och ville hoppa upp mot henne men hon blev lite rädd... Och så lyssnade han inte när jag såg åt honom...
Det är visserligen inte så lätt för honom, vi hade nämligen mött tre klasskamrater på vägen som han fick hälsa på, hur ska han veta då när han får och inte får?
Ibland har jag satt honom ner och sedan sagt "varsågod" när han får hälsa, men jag har inte varit konsekvent med det...
När vi tog vår kvällspromenad så fick han gå lös även på cykelvägen, annars brukar det vara fri hopp o lek i skogen.
Men nu ställde jag lite krav. Hade fickorna fulla med kottar o godis, och det funkade... Blev inte direkt hundmöte men han såg hundar på avstånd o så, men kastar man en kotte då så kommer han :)
Och han sprang inte fram till några människor heller.
Cyklister bryr han sig inte alls om, vilket är väldigt skönt, vallare börjar ju lätt jaga cyklister o joggare annars :)
Joggare tycker han ibland är roliga för han tror de leker med honom...
Nå jag tror det börjar komma lite tonårstrots nu iaf...
Han känner sig mer hemma här och är mer öppen och nyfiken...



Mikko på brukshundsklubben

1 kommentar:

  1. Du kan ju bli medlem i björkstadens hundklubb, vi tränar allmänlydnad på måndagar på bräntberget, delar in alla deltagare i en valp/unghundsgrupp och en grupp som kan lite mer och tränar. Jättenyttig träning, är mest där för att passivitetsträna med Elton nu då han har blivit så stressig och okoncentrerad på sistone..

    SvaraRadera