torsdag 27 augusti 2009

Intressant!

Såg på Hundcoachen nyss.
Där var det en hund som var rädd för att åka bil.
Vägrade gå nära bilen, skakade osv. Preciiiis som Mikko!
Lösningen här var att bara gå med självsäkerhet och inte ömka.
Jag har varit helt medvetet om att jag har ömkat ibland, men det är ju sjukt svårt att inte ge uppmuntrande ord... Men jag har faktiskt inte gjort det så mycket, inte alls varje gång vi åkt...

Och!

Igår när Jenny o jag varit på stranden, gick vi mot glatt mot bilen, och plötsligt går Mikko åt ett annat håll. Då kommer jag ihåg att han undviker bilen.
Så då var jag ju inte alls osäker!
Annars har jag också verkligen mått dåligt ibland, för att jag vet att Mikko kommer må dåligt, vilket självklart då smittar av sig och blir självuppfyllande.
Men samma sak hände ju hos Björn när Mikko sprang iväg över vägen, jag fattade inte alls vart han var på väg, hade inte en tanke på att vi gått mot bilen...

Men jag måste väl jobba på att ha självförtroende och inte ömka honom när vi är i bilen.
Som vanligt är det inte hundens fel, utan det är mig själv jag måste jobba med...



Varför tycker jag förresten att Fredrik Steen är så heeet?
Jag är hopplös...

1 kommentar:

  1. Jag såg också programmet och funderade hur vi gjort när ni var hemma.
    Kanske det skulle funka bättre i bagageutrymmet ev med bur.
    Sedan säger ju de flesta att det blir bättre med illamåendet när hunden blir äldre.
    Hunden på TV var ju ialla fall två år.

    SvaraRadera