söndag 26 september 2010

Söklek

Idag är jag såååå nöjd med Mikko :D
Har varit en vacker höstdag här, blå himmel, solsken, röda löv :)
Dagen började med att Kjell o jag tog bilen ut för att komma ifrån allt folk o leka sök... Man hade väl kunnat köra på måfå till någon skog, men jag mindes att vi varit kring Olles spår på valpkursen förra året, o gått lite spår o sådär...
Så dit åkte vi. Det var fullt med bilar på parkeringen! Hundbur bak i varenda bil haha :P Det är nog Umeås enda fel, att det är fullt med folk överallt!

Men Kjell, jag o Mikko gick över till andra sidan vägen, där var vi helt ostörda :)
Jag gömde mig först för Mikko. Tog fram en boll o taggade upp honom lite, sprang sedan o gömde mig. Kjell släppte honom o han hittade mig snabbt :)
Sedan fick Kjell gömma sig. Det tog en stund innan Mikko fattade vad han skulle göra... Han började leta i laven mitt framför mina fötter, verkade som han trodde att han skulle leta någon pinne/leksak. Men när han gick fram lite och kände Kjells lukt efter spåret, blev det full fart :)
Kjell gömde sig igen direkt efter, för att kolla att Mikko fattat. Vi taggade honom lite med bollen varje gång, och han fick se Kjell gå o gömma sig. Dock var Kjell lite för synlig när han gick iväg så Mikko kunde lätt bara springa åt det hållet han sist sett honom, o hitta honom.
Sedan gömde jag mig igen, sprang in i en plant/ungskog, ganska tät. Men Mikko var duktig o hittade mig hyfsat snabbt :) Han sprang ju förbi mig ett par gånger båda söken faktiskt, men lite måste han ju gå på nosen iaf, för han springer inte så långt bort från stället man ligger :)
Kjell gömde sig en sista gång, o denna gången lurade han Mikko genom att först gå åt vänster, sedan vika av åt höger för att gömma sig.
Mikko gick på det och sprang full fart åt vänster, men fick lukten i nosen och sprang åt höger :)
Tror Mikko tyckte det var kul att leka sök, var full fart på honom och sprang ordentligt mot målet :D
Kanske kul att göra något annat än agility också :P Och så fick han ju både godis o leksak när han hittade oss! Hihi.
Kändes bra att göra något annat kul ihop med honom iallafall. Det ska vi göra fler gånger!

Sedan blev det lite agilityträning ikväll också.
Tog det lugnt, tränade lite enkla kontaktfält, slalom och boxen.
Kontakfält gick bra, och slalom tar han sååå fint, även om Kjell (som va med o tittade) lite sarkastiskt frågade om det inte går på tid också :P
Boxen (fyra hinder uppställda så de bildar en fyrkant) skulle vi träna på kursen i tisdags. Då gick det inte alls, han bara tittade på andra hundar o skällde, helt okoncentrerat.
Men idag gick han fint! Han lyssnade så uppmärksamt på mig och tog hindren så fint även om jag klantade mig varje gång o blockade vägen för honom :P
Gungan går dock inte, blir så less...
Men han var så uppmärksam och arbetsvillig idag, härligt!
Var visserligen helt utan störning idag hihi (bara nån som ränade lite lydnad långt bort).

Känns fint att vi hittat tillbaka till varandra!

1 kommentar:

  1. Ja det är ju det, drar man åt så att den inte går över huvudet stryps han ju nästan, men jag tror att det löste sig med halsbandet som spänne! Då behöver man ju dessutom bara ställa in det en gång... Tack för erbjudandet! Tänkte faktiskt på honom också, fast först när jag kom till träningen :) men det är kanske dumt att eventuellt träna nåt på nåt annat sätt än han är van vid... Fast Jenny har väl iofs koll! Får väl se hur Simba har det nästa vecka! ;-)
    Kul med söklek förresten! Hänger gärna med ut i skogen nångång om en vecka eller så!

    SvaraRadera