torsdag 30 september 2010

Träning träning träning...

Prövar väl att lägga ut detta inlägget igen, eftersom internet inte alls ville som jag igårkväll....

Oj jag har visst inte bloggat än denna veckan!

Agilityträningen på kursen i tisdags gick jättebra.
Går tydligen lite bättre om matte är lugn och positiv, istället för stressad, vilket ger stressad Mikko vilket ger frustrerad matte :P
Fungerar också bra att börja med något lite lugna t.ex. slalom, än att kasta sig in bland hopphindren direkt o bygga upp massa adrenalin med en gång...

Idag åkte vi ut o tänkte träna agilitybana men de hade tydligen tränat bana tidigare ikväll.
Men den stod ju kvar så det gjorde inget :)
Jag provade att köra den, men första gången gick dåligt. Blev lite stressad för jag ville att Jenny skulle hinna titta (innan hennes möte började), sedan upptäckte jag plötsligt att det stod massa folk o tittade (= nervös) och dessutom glömde jag totalt bort banan.
Det blev liksom lite oj-nu-hamnade-Mikko-på-den-här-sidan-nu-ska-vi-ju-ta-detta-hindret-snurr-hopp-vart-ska-vi-nu?
Men vi körde banan två ggr till senare och då gick det mycket bättre :) Fast vi har mycket att öva på... Slalom är han inte så säker på som jag trodde... Däcket får han för sig att ta i ramen ibland...

Vi tränade också på "ut". Jag gjorde ett staket av tre hinder (för icke-agility-folk= staket lika med hinder på en linje, som ett staket, sedan kan man låta hunden hoppa o springa emellan som man tycker. Men det är svårt, särskilt att styra hunden när han är på ena sidan om hindren o jag på andra).
typ såhär. Jag blev lite inspirerad av jenny som brukade ha fina paint-kombinationer i sin blogg ;)
Vi började träna ut idag på promenaden, att han ska gå på andra sidan om en lyktstolpe. Men när vi tränade staketet idag lärde han sig på bara några ggr, vi testade lite olika. Han kanske kommer lära sig det fortare än jag trott? Eller så var det bara tur :P

Träningsplaner:
  • Han ska nudda vår lilla vippbrädan med tassen tre ggr varje dag! (eller gungan på klubben)
  • Förhoppningsvis kan vi låna Jennys slalom, kanske kan gå igenom slalomet 1 gång varje morgon på morgonpromenaden, vi går ju ändå typ förbi då.
  • Varje gång vi är på klubben ska vi ta ett par hopp genom däcket (och slalomet som vi redan tränar varje gång vi är där)
  • Träna på klubben tre ggr i veckan (eller iaf kursen + ett tillfället med bana eller åtminstone längre kombinationer... Och gärna ännu ett pass då man tar det lite lugnt o tragglar lite kontaktfält o sånt).
  • Tänka på att göra kombinationer med däck o slalom när vi tränar själva på klubben
Och sedan måste denna träning blandas upp med andra roliga saker, så han inte tröttnar...
Hur ska vi hinna med allt detta, med allt plugg som också ständigt måste göras?
Återstår att se...
Tur att det är en heeeel månad kvar till vi ska tävla :P

1 kommentar:

  1. Inte för att stressa dig eller så, men den där heeela månaden kommer ta slut mycket fortare än du tror ;p Mycket mycket fortare :p

    SvaraRadera